Tatueringar är både dekorativa och kommunikativa. Därför fungerar den tatuerade huden som ingång till olika tidsbundna ideal om kön och sexualitet.

Hur kommer det sig att så många sjömän genom åren har tatuerat sig med både nakna och påklädda kvinnor? Varför finns det nästan inga avbildade män. Och hur kommer det sig att kvinnor idag förstärker sin kvinnlighet genom att tatuera sig med kvinnor? Om tatueringen gör huden till en röst, vad ville man att det egna skinnet skulle säga?

Men vad är en sjömanstatuering egentligen? Kan den se ut hur som hellst eller finns det något motiv som är speciellt typiskt? Varför tatuerar man sig? Vilka motiv väljer vi i dag? Hur skapades motiven? Vad betydde de då? Betyder de något annat för oss i dag? Blir jag någon annan om jag tatuerar mig? Dessa och fler frågor diskuteras i det pedagogiska skolmaterialet nedan.

Lärarhandledning & arbetsmaterial:

Lärarhandledning: Tro, hopp och kärlek - Sjömanstatueringar

Vad är en sjömanstatuering? Finns det motiv som är typiska? Varför tatuerar man sig? Handledningen ger förslag på hur du kan arbeta vidare med ämnet sjömanstatueringar samt verifikation enligt LGR11. För åk 4 och uppåt.

Ladda ner (pdf)

Tro, hopp och kärlek – Sjömansyrkets historia

Varför gick man till sjöss? Vilka arbetade ombord och hur levde man? Om du och din klass vill arbeta vidare kring sjömansyrket förr, finns här en kort fördjupningstext om hur man blev sjöman vid början av 1900-talet.

Ladda ner (pdf)

Tro, hopp och kärlek – Tatueringens historia

Ladda ner (pdf)

Tro, hopp och kärlek – Grupparbete

Ladda ner (pdf)

Tro, hopp och kärlek – Värderingsfrågor

Ladda ner (pdf)

Tro, hopp och kärlek - En sjömans resor och tatueringar

Ladda ner (pdf)