En örlogsman tittar upp ovan ytan.

Jag var nere vid Grand hotell i veckan och skulle hämtade det sista utrustningarna från grävningarna där. Passade då på att åka ut till Kastellholemn där min båt ligger för att kolla läget. Kunde inte ta mig ner i båten på grund av att det var så otroligt lågt vatten. Det var då jag såg att hela vraket vid södra brobänken visade upp sig i vintersolen.

Foto: Jim hansson, Sjöhistoriska

Tog några bilder och var sedan tvungen att sticka vidare. Har ju känt till vraket länge men aldrig sett det i sin helhet som nu. Tillbaka på jobbet så började jag luska lite och ville få lite mer information. Min kollega Marcus Hjulhammar hade gjort en undersökning vid kajen som vraket ligger vid i början av 2000-talet. Då påträffade man yterliggare ett vrak i själva kajen.

Foto: Marcus Hjulhammar, Sjöhistoriska. Notera fiskaren vid vraket!

Vraket kunde inte dateras men däremot pålarna som var nedslagna igenom vraket. Dessa daterades till 1639-1640. Vraket i kajen har ingått i bron som sträckte sig snett över till Skeppsholmen. Frågan är om också vraket som nu tittar fram ingått?

Så igår tog jag och min tjej en skön söndagspromenad ut till Kastellholmen. Skulle kolla till båten hette det men jag hade såklart en baktanke....

Foto: Susanna Monaxios

Fick nästan tillbaka vibbarna från tiden i gropen vid Grand hotell!

Pålarna tittar nu fram i vattnet precis vid vraket, men  inga av dessa är genomdrivna i vraket som Mracus kunde notera inne i kajen.

Foto: Jim hansson, Sjöhistoriska.

Väl ute i vraket började jag kika runt. Kunde konstatera att det är otroligt kraftigt bygt. Spanten sitter nästan dikt mot varandra.

Foto: Jim Hansson, Sjöhistoriska.

Utanför barbord sida hittade jag fina laskar på bordläggningsplankorna.

Foto: Jim Hansson, Sjöhistoriska.

Vraket är idag cirka 30 meter långt och 6,5 meter brett. Skeppets storlek har ursprungligen varit avsevärt större. Av konstruktionen att döma så är det med största sannolikhet en örlogsman. Vattnet var så pass lågt att jag även hittade kölsvinet. Det är det kraftiga timret längst ner i skeppet där masterna suttit förankrade. Jag hittade faktiskt ett grovt rektangulärt urtag för stormasten.

Foto: Jim Hansson, Sjöhistoriska.

Vilket örlogsskepp är det i så fall? När sjönk det? Många frågor kom upp när jag vandrade runt i vraket. Det finns en intressant uppgift som mycket väl skulle kunna stämma in på detta stora vrak. Skeppet Grå Ulven, benämns ”nedersjunken” 1670 (Hjulhammar 2010:186). Skeppet byggdes i Neustadt 1645 men erövrades från danskarna i Ebeltoftsviken 23/7 1659 (Hjulhammar 2010: 337). Pålarna inne i kajen som Marcus observerade var ju daterade till runt 1640, men en påle som påträffades i närheten av detta vrak har en datering som visar att virket är avverkat mellan åren 1649- 1659. I så fall skulle det kunna indikera att bron är byggd eller renoverad i olika skeden. Mycket talar för det är det. Med tanke på de olika dateringarna samt att det inre vraket är genompålat och det yttre inte är det. En mindre undersökning skulle kunna ge oss ledtrådar på om så är fallet. Vore superspännande att ta några dendroprover (årsringsdatering) och få en datering och förhoppningsvis också en proviniens. Är det Grå Ulven som ligger där? Om det inte skulle vara det, vilken stolt örlogsman är det i så fall?

Fick ge mig så småningom och vi började promenera in mot stan igen... Men nu var ögonen helt fokuserade på att kika ner längs kajerna och på andra sidan så såg jag det motsvarande vraket i brons sträckning fast nu på Skeppsholmen!

Foto: Jim Hansson, Sjöhistoriska. Här syns några spanttoppar samt ett däcksknä.

Har hört talas om att det skall finnas men aldrig sett ett spår av det. Men där låg det nu i isen. Blev bara ett par snabba bilder för nu började vi bli hungriga och min tjej hade nog fått nog av dessa "pinnar"....

Hoppas på att kunna återkomma framöver med mer information det här spännande vraket.

 

 

Kommentarer

  1. Vilka otroliga bilder!!
    Frasse, 11:55, 25 mars 2013
  2. Sanslöst spännande! Lycka till med efterforskningarna, ska det ligga kvar eller tas upp? Ligger det för grunt för att det ska finnas saker kvar som behöver bevaras?
    Christer Borg, 22:29, 27 mars 2013
  3. Mycket intresant läsning. Måste bara nämna att jag för en dryg vecka sedan också upptäckte detta vrak och blev på något sätt hänförd. Kunde inte gissa att det var så gammalt. Jag håller dessutom på att läsa "Stockholm Örlogsstaden", där gamla kajer, broar, vraklämningar, byggnader m.m. behandlas, just för tiden då detta vrak byggdes. Som sjöofficersaspirant mönstrade jag på mitt första örlogfartyg i Stockholm Örlogshamn 1963. Nu jobbar jag på fritiden med s/y Talisman, byggd 1920 och som ligger förtöjd just vid Kastellholmen. Seglar även skeppare ombord. Det blev många kopplingar till vraket! Michel Söderlindh Medlem i Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm
    Michel Söderlindh, 23:26, 27 mars 2013
  4. Kjempespennende! Håper du kommer med "fortsettelsen" når isen går!
    RuFo, 01:42, 28 mars 2013
  5. Med tanke, på den rundbukiga magen. Är detta en "kogg" som vi sett mycket av i Vänern, Vore bra om du tog ett franzen-dyk på dessa "plankor".
    Leif Höglund, 02:35, 28 mars 2013
  6. Vraket syns nästan jämt, jag vet för att jag har jobbat ute på ”Holmarna” från och till. Ingen sensation att skriva i tidningarna om tycker jag. Har själv fotograferat det många gånger. Bland annat när svanar lekte i det.
    Mats, 06:30, 28 mars 2013
  7. Spennede!
    Jørgen, 08:29, 28 mars 2013
  8. Nu berättade media om "din upptäckt" som att vraket dök upp igår. Men media är media.. Själv har jag fotograferat det redan för 11-12 år sedan så vi är nog tiotusentals som har bilder på de delar av bordläggningen som sticker upp. Det betyder inte att det är ointressant, men det skulle förtstås vara kul att veta hur många vrak man kan skönja vid lågvatten?
    Jan-Inge Flücht, 09:21, 28 mars 2013
  9. Konstigt att Sjöhistoriska inte känner till detta sedan mycket långt tidigare. Vraket syns även om sommaren, mycket tydligt dessutom. På google earth har jag sett det som en skeppsättning i vattnet.
    Robin, 10:02, 28 mars 2013
  10. Jo, jag har också minnen av att sett vraket flera gånger tidigare, i synnerhet vid den här delen av året när det är ganska vanligt med lågt vattenstånd. Att skrovet är fyllt med sten tyder väl på att de måste varit intakt när det lades på plats. Vad är marinarkeologernas erfarenhet från tidigare fynd, det kanske innebär att även merparten av bordläggnings-plankor osv fortfarande finns kvar fästade vid spanten om skrovet av tyngden pressats ned i dy. En enkel dykning vid utsidan kanske kan utröna om något av skrovets sidor fortfarande ligger fritt, men det är väl knappast troligt? Bara för att det ligger sänkt vid Kastellholmen finns det ingen säkerhet i att det skulle vara byggt som ett "örlogsskepp", vilken betydelse man nu lägger i det ordet och vad i så fall som skulle särskilja från andra fartygstyper. Det finns många skrovformer som skulle kunnat ha den formen vid däck (vilken även kan vara delvis deformerad om stenfyllnaden kan ha pressat ut skrovet). Det är onekligen en vacker form. För att få ett helhetsgrepp måste stenarna plockas ur, spantens & stävarnas former, mastplacering, eventuella spår av sidosvärd etcetera utrönas osv. Intressant vore att ha kunskap om skrovets bottenform vilket också kanske kan ge en ledtråd om var det byggts. Som jag har hört sägas kan ett flertal vrak finnas i den viken, finns det någon övergripande dokumentation av läge och antal?
    Hans-Christer Edborg , 10:25, 28 mars 2013
  11. Det roliga med detta vrak är att det just nu till påsk blir ihågkommet. Ser ut som ett öppet ägg fyllt med stenar som godis.
    Arne åkerhagen, 10:48, 28 mars 2013
  12. Jeg er dansk, men en stor fan af Stockholm og kender efterhånden det meste af 'stan'. Har også været mange gange på Skeppsholmen og Kastellholmen. Sikke spændende læsning!!! Tak for rapporten! Ja, det var jo kedelige tider dengang. Alle de forbandede krige her i Norden. Har lige læst en hel del om hvad det skete i 1600-tallet. Det er svært at forstå nu om dage. Men nu skal det være slut med stridighederne, ikke? Bare giv os Skåne, Halland og Blekinge tilbage, så snakker vi ikke mere om sagen! ;-) Og lad så være med at stjæle vore både i Ebeltoft! *LOL* med broderlig hilsen fra ERwin Henkel, Holstebro, Danmark
    ERwin Henkel, 12:34, 28 mars 2013
  13. Hej, tack för kommentarer och glada tillrop! Ja, flera av de vrak som ligger i viken mellan Skeppsholmen och Kastellholmen har varit kända sedan tidigare. Ett av de vrak som nu dykt upp med den låga vattennivån har vi dock inte tidigare haft möjlighet att dokumentera, men det gör vi nu. Däremot kommer vi inte att bärga något. Vi har inte stora förhoppningar om att kunna identifiera fartygen, men vi ska göra ett försök. Vi vet att flera av de örlogsfartyg som Sverige tog i samband med 30-åriga kriget förmodligen hamnade i viken som fundament till broar och kajer. Vi vet också att viken i perioder var en viktig hamn för örlogsflottan och att erövrade fartyg lades på ankar här. Vid grävningar i kajerna på Kastellholmen och Skeppsholmen har vi hittat många vrak. Viken är en synnerligen spännande miljö med alla sina fynd! Ett intressant vrak som sannolikt ligger kvar i viken är vraket efter Prins Kristian, en rysk galär som erövrades 1719 vid Hangö. Galären var ett krigsfartyg som kunde ros. Läs mer om detta i Marcus Hjulhammars avhandling "Stockholm från Sjösidan" från 2010. Den ingår i Forum Navales skriftserie som nummer 38. Ett annat tips är Sjöhistoriska museets årsbok 2012 http://www.sjohistoriska.se/sv/Om/Nyheter/Snart-slapps-arsboken/ Hälsningar Andreas Olsson, Chef Arkeologienheten på Sjöhistoriska museet
    Andreas Olsson, 13:08, 28 mars 2013
  14. Vad roligt att media tagit upp detta. Även om det är en "gammal nyhet" så är vi nog åtskilliga som inte hört talas om detta tidigare. Strunt samma om många sett det och känt till det tidigare. Det var nytt för mig i alla fall!
    Cecilia, 14:25, 28 mars 2013
  15. Meget spændende læsning og fine fotos. Held og lykke med udgravningerne.
    Britter Bjørnholt, 22:22, 28 mars 2013
  16. Meget spændende læsning og fine fotos. Held og lykke med udgravningerne.
    Britter Bjørnholt, 22:24, 28 mars 2013
  17. Meget spændende læsning og fine fotos. Held og lykke med udgravningerne.
    Britter Bjørnholt, 22:25, 28 mars 2013
  18. Väldigt intressant! Jag har själv sett det vraket många gånger när jag promenerat runt Kastellholmen och undrat vad det var fråga om. Men finns det någonting av intresse i det? Jag gissar att om man bestämt sig för att använda ett utrangerat krigsfartyg som stenkista för ett brofundament ser man nog till att det är tömt på det mesta som går att använda innan det sänks.
    Magnus Orest, 00:17, 29 mars 2013
  19. Jag har alltså undrat ang. vad för slags fartyg det varit fråga om. En sidofråga: vet någon på den här bloggen någonting om de gamla vrak som tidigare fanns i vattnen vid Fittja i Botkyrka? Jag växte upp i de trakterna, och kommer ihåg att det fanns en hel del gamla vrak som stack upp ur vattnet men som senare rensades bort i samband med att nya broar byggdes. Det vore intressant att veta vad för slags fartyg det var fråga om, och hur länge de legat där.
    Magnus Orest, 01:40, 29 mars 2013
  20. Kul och intressant läsning! Tack också för fina bilder! Skulle vara roligt att få höra vad ni får för resultat av vidare undersökningar!
    Marie Martinson, 07:54, 29 mars 2013
  21. Jo, det är intressanta vrak även om de är utrangerade. Det som finns kvar av byggnadskonstruktionen ger oss en inblick i den tidens ingenjörskonst och skeppsbyggeri. Dessa fartyg var den tidens mest avancerade konstruktion och byggandet var påkostat. Än mer intressant blir det när vi kan jämföra dessa vrak med andra fynd som till exempel Vasa, Kronan, Svärdet osv. Och det är mycket vi inte vet! Sen är vraken också en del av Stockholms utveckling under 1600-1700-talet då man börjar anlägga kajer, broar och bryggor. De är intressanta byggnadsdelar även i sådana konstruktioner. Vi har faktiskt gjort lite jobb vid Fittja, men inte återfunnit vraken du nämner. Titta på detta rapport (som finns på vår hemsida): http://www.sjohistoriska.se/Documents/Marinarkeologi/2012_5%20Ekerö-Botkyrka.pdf Andreas Olsson
    Andreas Olsson, 12:30, 29 mars 2013
  22. Jag paddlade runt fjäderholmarna idag och fick se ett vrak som såg liknande ut, är det känt sedan tidigare? (det norra på kartan) Syns tydligt på google maps. Har markerat ett annat vrak också, som det ser ut att vara på kartan i alla fall. https://maps.google.com/maps/ms?ll=59.33152,18.174565&spn=0.000718,0.002642&t=h&z=19&vpsrc=6&msa=0&msid=216431759847286007586.0004d919dc103ba07cf0b&ei=&pw=2
    Jansson, 02:03, 30 mars 2013
  23. I december 2002 var det lika lågt vatten som nu (onsdags) -56 cm. Men jag har för mig att på 80 talet var det ännu lägre, men smhi ger ingen information om så gamla data! Undrar var man kan finna det?
    Lars Rönnerblad, 11:15, 30 mars 2013
  24. Där är båtarna uppifrån http://www.youtube.com/watch?v=4aPSBZoAn5U
    remus, 22:44, 09 april 2013
  25. شركة الشامل لنقل اثاث بالرياض شركة تنظيف منازل بالرياض شركة نقل اثاث بالرياض شركة تخزين عفش بالرياض شركة رش مبيدات بالرياض شركة مكافحة حشرات بالرياض شركة تنظيف خزانات بالرياض شركة تنظيف موكيت بالرياض شركة تنظيف فلل بالرياض شركة تنظيف مجالس بالرياض شركة عزل اسطح بالرياض شركة كشف تسربات المياه بالرياض تسليك مجارى
    asm hassaan, 00:37, 08 december 2014
  26. شركة تنظيف بالبخار نقل عفش بجدة شركة تنظيف بجدة شركات تنظيف المنازل فى جدة شركة كشف تسرب المياه بجده شركة مكافحة حشرات بجدة شركة تنظيف خزانات بجدة شركة تخزين اثاث بجدة شركة تنظيف شقق بجدة شركة تنظيف فلل بجدة شركة تنظيف مسابح بجدة شركات رش المبيدات الحشرية بجدة شركة نقل اثاث بالرياض شركة مكافحة حشرات ورش مبيدات برماح شركة تنظيف بيارات بشقراء شركة نقل أثاث بضرماء شركة تنظيف بضرماء شركة تخزين أثاث برماح شركة كشف تسربات المياه بالدلم شركة عزل أسطح بالمزاحمية شرك مكافحة حشرات ورش مبيدات بشقراء شركة مكافحة حشرات ورش مبيدات بالمجمعة شركة تنظيف فلل بالمجمعة شركة تنظيف بيارات بضرماء شركة كشف تسربات المياه برماح شركة كشف تسربات المياه بالمجمعة شركة تسليك مجاري بضرماء شركة تسليك مجاري بالدلم شركة عزل أسطح بشقراء شركة عزل أسطح بضرما شركة تنظيف بشقراء شركة عزل خزانات بضرما شركة تنظيف بيارات بضرما شركة تسليك مجاري برماح شركة نقل أثاث برماح شركة عزل خزانات بشقراء شركة تنظيف بيارات برماح شركة عزل أسطح بالدلم شركة نقل أثاث بشقراء شركة تخزين أثاث بشقراء شركة كشف تسربات المياه برأس التنورة شركة عزل خزانات برماح شركة تنظيف بالمزاحمية شركة عزل خزانات بضرماء شركة تسليك مجاري بالمجمعة
    asm hassaan, 00:39, 08 december 2014
  27. شركة عزل خزانات بالدلم شركة تسليك مجاري بشقراء شركة كشف تسربات المياه بضرماء شركة تنظيف بيارات بالدلم شركة تنظيف بضرما شركة تنظيف فلل بشقراء شركة تخزين اثاث بضرماء شركة عزل أسطح بضرماء شركة كشف تسربات المياه بشقراء شركة تسليك مجاري بضرما شركة نقل أثاث بضرما شركة تخزين أثاث بضرما الانارة بالطاقة الشمسية لمبات بالطاقة الشمسية انارة ليد  ال اي دي ال جي ال اى دى لايت   ال اي دي سامسونج  ال اي دي للبيع اضاءه ديكور led انارة ليد للرحلات لمبات الطاقه الشمسيه ال اى دى اناره Led اسعار انارة led انارة الشوارع led مصباح ال اي دي اضاءة ال اي دي اضاءة بالطاقة الشمسية شركة عزل اسطح فى ينبع شركة تنظيف خزانات فى ينبع شركة تنظيف مجالس فى ينبع شركه تنظيف موكيت فى ينبع شركه تنظيف شقق فى ينبع شركة تنظيف فلل فى ينبع شركة تسليك مجارى فى ينبع شركة رش مبيدات فى ينبع شركة تنظيف بيارات فى ينبع شركة تخزين اثاث فى ينبع شركه نقل اثاث فى ينبع شركة مكافحه الحشرات فى ينبع شركة كشف تسربات المياه فى ينبع شركة تنظيف فى ينبع شركة تنظيف بيارات ببريدة شركة تسليك مجارى ببريدة شركة كشف تسربات المياه ببريدة شركة رش مبيدات بالقصيم شركة تنظيف بيارات بالقصيم شركة عزل اسطح ببريدة شركة كشف تسربات المياه بالقصيم شركة نقل اثاث بالقصيم شركة عزل اسطح بالقصيم شركة تنظيف خزانات بالقصيم شركة تنظيف مجالس بالقصيم شركة تنظيف موكيت ببريدة شركة تخزين اثاث ببريدة شركة تنظيف شقق ببريده شركة تنظيف فلل ببريدة شركة تنظيف ببريدة شركة رش مبيدات ببريدة شركة مكافحه حشرات ببريدة شركة تنظيف مجالس ببريدة شركة تنظيف خزانات ببريدة شركة تخزين اثاث بالقصيم شركة تنظيف شقق بالقصيم شركة تنظيف موكيت بالقصيم شركة تنظيف منازل بالقصيم شركة تنظيف فلل بالقصيم النيل للتسويق الالكتروني تصميم وتشطيب فلل نقل اثاث بالرياض تنظيف بيوت وفلل عزل اسطح وخزانات بالرياض النيل للتسويق الالكتروني وتصميم المواقع
    asm hassaan2, 00:40, 08 december 2014

Lämna kommentar

E-postadress *