Marinarkeologiskt projekt i Luleå

Hej!
Linnéa heter jag och är pedagog på Sjöhistoriska i vanliga fall. När det här projektet skapades ville vi att det även skulle vara ett pedagogiskt projekt. Därför gjorde jag tillsammans med pedagogerna Ida Renlund och Annika Josbrant, samt Lars Backman, arkeolog på Norrbottens länsmuseum en lektion om; arkeologi på land och i vatten, Luleås historia och hur man daterar med hjälp av träd.

Men vi ville även att eleverna skulle möta marinarkeologerna när de arbetar och direkt få nyheter om vad de upptäcker på vraket nere i hamnen.

Vår lektionssal är uppe i räddningstjänstens lokaler. Där berättar vi om landhöjningen, om hur Luleå blev den stad den är i dag och vad som exporterades och importerades hit. Vi berättar om de allra tidigaste bosättningarna här uppe, att de är mycket äldre än man tidigare trott. Tillsist berättar jag om vad marinarkeologi är och om hur man räknar baklänges med träd. När jag pratar om hur man tar prover av träd får eleverna undersöka bitar av Vasaskeppet och bland annat försöka lista ut vad en dymling är.

Ungefär mitt i lektionen tar vi paus för att gå ner till bryggorna utanför Norrbottensteatern för att möta marinarkeologen för dagen som skall berätta om vraket och vad de upptäckt. På vägen dit kan man se plattformen ute i Norra Hamn. Eleverna tycker det är spännande att se hur dykarna går ner i följebåten för att ta sig in till bryggan. Det går ett sus genom gruppen av förväntan när de kommer in mot oss på kajen.

Idag var promenaden ner kl.10:00 iskall! Det var -6grader . Ett krasande ljud hördes lång väg när följebåten närmade sig bryggan och isen bröts sönder i farten. Att sitta och lyssna på Jens som talade var också kallt!

När vi kom ner till bryggan idag mötte vi även Bergviksskolans elever från klass 8A som ska göra en dokumentär om de andra skolornas besök. Även SVT var där och filmade elever när de lyssnade på Jens som berättade om vraket.

Jag tycker eleverna från Måttsundaskolan var superduktiga! Efter 20 min då Jens berättade om vad de undersökt gick vi tillbaka in i lektionssalens värme.

Väl tillbaka tittade vi på Patriks film från i tisdags där Jens berättar om vad vi ser och vad det kan vara för olika delar på skeppet som vi ser.

Eleverna ställer många olika frågor. Hur gammat är fartyget? Hur är det byggt? Vart har det seglat? Hur är det att dyka ner på stort djup? Vad är klink? Hur kan man rita under vatten? Vilket papper har man då? Finns det någon last? Hur mäter ni under vatten?
Elevernas frågor är många, kloka och väldigt olika. Jens förklarar och berättar. Lektionen slutar vid 11.30.

På eftermiddagen gjorde vi om allt igen men då var det klass 9A från Bergviksskolan som fick lyssna på lektionen och Jens.

Denna lektion skall vi ha ytterligare 4 gånger innan veckan är slut! Det kommer bli jätteroligt!

Promenad ner till bryggan vid Norrbottnsteaterna Vi möter arkeologerna - kolla isen!
Vad är pinnen för något och vad har man den till? Jens berättar vad dymlingar är!

Bildtext:

1. Promenaden ner till bryggan vid Norrbottens teater
2. Vi möter arkeologerna. – kolla in isen!
3. Vad är pinnen för någonting? Vad har man den till?
4. Jens berättar vad dymlingar är!

Linnéa Hedlund

Pedagog – Sjöhistoriska