Fyrkantspråm daterad till 1500-talet

Fyrkantspråmar sonarbild
Id9, Id18 och Id28. Id 9 är daterat till 1782.

Nu är det dags igen för oss att bege oss upp till Tunadal för att dokumentera tre stycken fyrkantspråmar som precis daterats med dendrokronologi till:

· Id9 år 1782
· Id18 år ca 1500
· Id28 år 1788-1828

Detta är sensationella dateringar med tanke på att Tunadals sågverk startade 1849!

På måndag påbörjas dykningarna som syftar till att dokumentera vraken med planskisser och fotodokumentationer. Vi kommer då få svar på hur den skeppstekniska konstruktionen ser ut på vraken.

Förhoppningar är också att avgöra om Id18 är byggt under medeltiden eller om virke återanvänts till pråmbygge. En utförlig rapport kommer så småningom så håll utkik! En rapport finns att läsa om våra första undersökningar på dessa fyrkantspråmar.

Undersökningar vid Tunadals sågverk i Sundsvall

Den 5 maj begav sig Patrik Höglund, Mikael Fredholm och Jim Hansson ut med fullpackad skåpbil, gummibåt på släp och fulla av förväntan upp mot Sundsvall. Målet denna gång var att göra en förundersökning i Tunadals sågverks hamn där det finns planer på att fylla ut stora delar av hamnen för utbyggnad av sågverket.

 

Foto: Patrik Höglund, SMM
Foto: Patrik Höglund, SMM

Sågverket har funnits på samma plats sedan 1849 så det fanns förväntningar på att det borde ha satt stora avtryck på botten ute i hamnen. Vi tittade även på kartor från 1700-talet som visade på att det funnits ett flertal båthus längs stranden innan sågen anlades. Vi anade att dessa lämningar skulle bli svåra att finna med tanke på att hamnen senare varit ett stort upplag för flottat timmer. En hel del sjunktimmer var alltså att förvänta under ytan.

Efter den långa bilresan sjösatte vi gummibåten i Alsnösundet och packade ner side scan sonar-utrustningen (sidoseende ekolod som används för scanning av bottnar). Vi insåg rätt snabbt att det var ett väldigt stort område med pågående verksamhet som skulle karteras. Vi körde fram och tillbaka i flera timmar innan vi kände oss nöjda för kvällen. Åter på hotellrummen så gick vi igenom materialet och såg att vi skulle ha att göra så det räckte under veckan.

Vi trodde att vi skulle hitta mängder med fyrkantiga stenkistor och sjunktimmer när vi skulle påbörja dykningarna efter analyserna av side scan-bilderna. Vi blev minst sagt förvånade över vad vi såg i det coca cola färgade vattnet! Det var fyrkantiga båtar!

 

Bild från side scan sonar som visar de fyrkantiga båtarna.
Bild från side scan sonar som visar de fyrkantiga båtarna.

Efter dykningarna fick vi ta oss en funderare på vad dessa kunde ha använts till. Svaret fick när vi pratade med folk från SCA som äger Tunadals sågverk (de var väldigt intresserade och tillmötesgående inför vårt uppdrag) samt Lennart Högberg (ordförande i Mas) som även lät oss ha Sundsvalls hamns bogserbåt Bull som bas för veckan. ”Lådorna” var speciellt tillverkade pråmar för just sågverksindustrin. Dessa användes för att ha som upplag för sågat timmer för en sista lufttork. Därefter bogserades de ut till de väntande skeppen som låg uppankrade på redden. Vi hade aldrig sett liknande pråmtyper så dessa gav oss ny information. Fynden gav även stor uppståndelse i Sundsvalls press som gjorde reportage och filminterjuver.

 

Ytterhörn på fyrkantspråm. Foto: Patrik Höglund, SMM
Ytterhörn på fyrkantspråm. Foto: Patrik Höglund, SMM

Kartan visar alla fyrkantspråmar.
Kartan visar alla fyrkantspråmar.

Efter den intensiva veckan så begav vi oss hemåt igen mot Stockholm med mängder av material och nya kunskaper. Inom kort kommer en rapport - så håll ögonen öppna