Grand news!

Morgonen inleddes med en kaffe i boden och lite taktiksnack. Vi såg fram emot att ta fram mer av det nya vraket för att se var det skull ta vägen. Men när vi kom ut till vår grop så hade pumparna under natten satt igen! Vi stod o kikade ner i en vattenfylld pool! Men det var inte aktuellt med ett morgondopp kände vi...

Hela förmiddagen gick nästan åt till att få igång dom igen. Blir problem när huggspånslagren friläggs mer och mer, dom sätter igen pumparna mellan varven. Men när väl pumparna gick för fullt kunde vi börja jobba igen. Arbetet med att frilägga nya vraket fortsatte. Jag och Karin höll oss hela tiden nära och stoppade om något spännande syntes. Vi fick fram två mycket spännande fynd innan lunch. Först kom en skeppsdel som vi är lite osäkra på. Möjligen en slags nagelbänk (fästanordning för seglens tampar i relingen) eller ett annat förslag var en slags årtull.

Helt klart ett spännande fynd. Det andra fyndet var rena turen att vi hittade. Vi hittade ett litet näversänke mitt i all lera, huggspån och framförallt, mängder av borthuggen näver! Riktogt kul att hitta det i närheten av pålanläggningen som vi tror är ett fast fiske! Man kan se två hål för em liten tamp som håller stenen på plats! Otroligt kul med vardagliga föremål, dom säger ofta mycket om vad för verksamhet som bedrivts på platsen.

Efter lunch satte vi oss tillsammans med Andreas och funderade lite på hur vi ska lägga upp taktiken med alla lämningar och fynd. Det är inte helt lätt att förstå alla lagerföljder, varför fynd ligger där dom ligger samt varför vraken ligger där dom ligger. Det är bra att stanna upp och låta allt landa lite. Under våra diskussioner kom Håkan in i boden, han berättade att han hittat ytterligare en spetsig sko av medeltida typ! 

Vi tyckte det var underligt att den kom så högt upp i lagren. Vi följde med ut. Det började bli mörkt så det va bara att sätta på sin fina pannlampa och börja gräva vid fyndplatsen.

Vi fick då fram ytterligare en sko fast av betydligt mindre storlek! Dom hittades precis bredvid varandra, känns lite lustigt! I den miljön hittade vi även en mindre lite knubbigare kritpipa som troligen ahr en högre ålder än de 1700- tals piporna vi fått fram. Kanske kan vi få en grov datering med hjälp av den. Det var väldigt intressant att se hur kulturlagren gick brant uppåt vilket förklarade att fynde kom så högt upp! Har vi ytterliggare en sten eller en bergknalle här?

Innan vi gick hem fick vi återigen hjälp av Daniel att mäta in fynden samt två nya pålar som hänger ihop med de tidigare.

Nu när vi börjar få en bättre bild av materialet börjar samtidigt en mängd frågor komma. Superspännande att spåna hur platsen använts och förändrats under årens lopp. Det finns stor potential i fyndmaterialet, vraken och kulturlagren som vi påträffat, vi kommer att kunna få en bra och djupare bild av hur platsen utvecklats från örlogsvarv, fiskeplats, slakthusområde och kanske också se vad som hänt innan detta?

Helt klart är att platsen har varit väldigt viktig under flera århundranden men ändrats på grund av de olika verksamheter som bedrivits där. Det är otroligt kul att få vara med och ta fram historien om denna plats...  

Återkommer med mer Grand news... 

Igår sa jag två vrak, idag säger jag tre!!

Imorse så möttes vi upp som vanligt på arbetsplatsen. Planerna för dagen var att täcka över de synliga delarna av vraket vi grävde fram i förra veckan. Vi fick vänta en stund på att leveransen av plywood skulle dyka upp. Vi ville inte börja schakta innan dess på grund av att rasrisken över vraket var för stor. Efter lite snack och en kopp kaffe så kom lastbilen. Vi täckte över vraket och sedan inledde PG schaktningarna närmare Grand hotell. Jag, Karin och Håkan Muller hjälptes åt att assistera PG samt hålla ögonen öppna på när vraket skulle visa sig i detta schakt.

Vi insåg snabbt att denna plats var helt orörd, det kom utfyllnadslager omgående. Kulturlagren innehåller otroligt mycket olika spännande föremål. Ofta använde man sig av byggmassor och sopor vid utfyllnader, idag är dessa sopor otroligt värdefulla! Bland annat hittade vi en fin kritpipa med ett emblem.

Vi fortsatte gräva försiktigt i massorna där vi hela tiden fick stoppa och ta reda på fynd. Ett annat som va mycket spännande o fint va resterna av en sko! Vi tror den är medeltida! Helt otroligt välbevarad! Finns liknande utställda på Medeltidsmuseet.

Notera den spetsiga tån! Schaktningarna fortsatte. Våra förhoppningar var att hitta vrakets sida så vi kunde avgränsa området. Vi hade lite problem hela tiden att det kraftiga tegellagret hela tiden ville rasa ner så vi fick börja om vid flera tillfällen. Vi höll hela tiden koll på nivån när vraket borde dyka upp. Men helt plötsligt när vi va minst en meter ifrån så såg Karin en skeppsdel! Grävandet stoppades och Karin hoppade ner och började försiktigt frilägga delen. Det visade sig vara ett vrak till!!!

Först undrade vi om det var en skeppssida från det andra vraket men det visade sig vara ett helt annat! Vi har nu tre vrak inom ett relativt litet område utanför Grands entré!!! Det handlar om ett klinkbyggt vrak, lite mindre än det andra. Kanske rör det sig om ett skepp på ca 12-15 meter. Materialen i dessa vrak är i furu. Ja, nu insåg vi att vi verkligen har något att sätta tänderna i. Samtal med Andreas (arkenhetens chef) och länsstyrelsen gjordes. Imorgon blir det möte om hur vi skall lägga upp taktiken.

Är det ett nytt Helgeandsholmen vi har framför oss? Ja platsen är en riktig "Hot spot"  så det är kanske inte helt oväntat att det dyker upp fynd av det här slaget! Ser fram emot att få titta närmare på dessa spännande lämningar. Vi får höra vad som sägs på mötet imorgon och därefter ta ställning till vrakens framtid!!

Spännande är det!!!

Riddarholmsskeppet - fynd från sena medeltiden

Under utgrävningen vid Riddarholmskajen samarbetar Sjöhistoriska med Stockholms medeltidsmuseum, som bidrar bland annat med ovärdeliga kunskaper om medeltiden. De bidrar också med gästblogginlägg. Antikvarien Marit Holgersson skriver om Riddarholmsskeppet:

Riddarholmsskeppet kan ha byggts i hast

På Stockholms medeltidsmuseum står ett 20 meter långt skepp med nordens hittills äldsta akterspegel. Det 5,5 meter breda skeppet är byggt i nordisk klinkteknik.

Riddarholmsskeppet påträffades 1930, då man muddrades vid Riddarholmens sydöstra strand. Skeppet var bestyckat med två kanoner med stockar, kartecher, krutkammare med krut kvar, en kammarbössa, ett par ammunitionsbaljor, jungfrur, klot och block. På den ena av kanonstockarna fanns stadens märke, ”stadens krona”, och detta visar att bössan varit ägt av staden, troligen då också skeppet.

Under 1980-talet gjordes en dendrokronologisk datering som daterade skeppet till ca 1520 och när uppmontering skedde på Stockholms medeltidsmuseum upptäcktes mer intressant information. Man kunde konstatera att äldre virkesdelar och virke med sämre kvalité använts. Möjligen kan Riddarholmsskeppet byggts i all hast under den oroliga tiden kring Stockholms blodbad.

Riddarholmsskeppet på Medeltidsmuseet.
Riddarholmsskeppet.

Marit Holgersson, Stockholms medeltidsmuseum

Älgöhistoria skrivs!

Älgöhistoria skrivs!

Idag har vi avverkat den första av två fältdagar på vraket vid Älgö. Vi dyker genom en vak i isen. Det är kallt och dyktiderna blir inte så långa trots att det bara är 3-5 meter djupt. Sikten är däremot perfekt, vilket underlättar en hel del.

På botten ser man resterna av två utfallna skrovsidor och vrakplatsen är ganska omrörd. En mindre plasteka ligger mitt i vrakområdet, här och där ser man bojstenar och det finns också tydliga spår efter ankringsskador. Trots att vraket är långt ifrån helt, verkar det mesta av fartygsvirket ändå finnas på plats. Däremot har vi ännu inte sett några spår efter last och utrustning.

Förhoppningsvis ska vi på dessa två dagar hinna dokumentera så pass mycket av byggnadskonstruktionen av vi kan jämföra det med andra liknande fynd. Kunskapen om medeltida skeppsbyggeri och sjöfart är ganska bristfällig. Vi vet betydligt mer om både vikingatiden och 1600-talet!

I bilen från Ålgö in till Stockholm diskuterade vi varför vraket ligger där det ligger. Har det funnits ett hamnläge vid Älgö under medeltid? Korsholmen, som ligger strax intill vrakplatsen har namn-leden ”kors”, som inte sällan förekommer intill medeltida sjöleder, ankringsplatser och hamnlägen. Samtidigt finns det inga kända arkeologiska lämningar på land vid Älgö eller på Korsholmen. Frågan är om det ändå inte funnits en medeltida på bebyggelse i närheten, vars spår ligger dold under den bebyggelse som idag finns på platsen. Den som letar får se!

Imorgon väntar vi besök av ett filmteam från Discovery Channel som ska göra en kort dokumentärfilm. Kanske kommer också Nacka Värmdö posten ut. Tidningar och TV är ett sätt för oss att nå ut med berättelser om det förflutna, och det är ju också därför vi sysslar med arkeologi.

Älgövraket1

Älgövraket2

Älgövraket3

Älgövraket4