Skurubron

Trafikverket planerar för en ny bro över Skurusundet, precis söder om dagens bro. Planen är att bron skall börja byggas under 2016 och bli färdig 2021.

Med anledning av detta har länsstyrelsen beslutat om en arkeologisk utredning. På land utförs den av Arkeologistik AB, med Sjöhistoriska som samarbetspartner för den marinarkeologiska delen. I det första steget har vi gjort en sonarkartering och vi påträffade flera intressanta objekt, flera små båtlämningar samt en större fartygslämning.

Den större fartygslämningen ser av sonarbilderna att döma ut att vara byggd i trä, med vrakdelar runtomkring. Längden är cirka 25 meter och bredden cirka 7 meter. Baserat på sonarbilden tolkar vi lämningen som ett segelfartyg eller ”pråm” med en sannolik datering till perioden 1700-1900.

Förutom den större fartygslämningen såg vi fyra objekt norr om bron i en fin kvadrat. Dessa objekt tolkade vi först i båten som stenkistor, olika teorier flödade medans vi karterade resten av området. Hemma på kontoret började vi kika igen på historiska kartor och bilder. Vi kunde då se att från 1832 till runt 1915 då dagens bro byggdes fanns det en flottbro i trä.


Gustafsberg III passerar Skuru gamla bro (Foto mot söder,innan 1915). Fotograf okänd. Sjöhistoriska museet Fo216144.

Det vi nu tror är att dessa stenkistor kan ha ett samband med någon av de två generationer broar som byggdes under 1800-talet. Vid en eventuell kommande utredning får vi nog svar på alla dessa gåtor...

Kylig stämning i Fisksätra!

Efter gårdagens snökaos va vi inte alltför hoppfulla om att kunna komma i vattnet idag. Men imorse så va det mycket lugnare och framförallt lite varmare. Vi bestämde oss för att ses på dykförådet vid 7. Morgonen inleddes med att skotta fram innerplanen på dykförådet för att över huvudtaget komma iväg! Vi packade sedan bussen och hoppade sen svettiga in bussen och slirade iväg ut i gryningen.... Väl framme så fick vi ta fram skyffeln igen!

Vi började packa ur dykutrustningen och skottade snö samtidigt! När jag skulle starta motorn för att värma upp den lite så fick jag mig ett gott skratt! Hytten var full med snö den me!! Blåsten hade rivit upp kapellet så det va till att skotta inne i båten också!

Efter lite slitande så kunde vi till slut komma ut och börja beta av vrakindikationerna. Det är en relativt djup hamn (20 m) så det är noga när utbojningen skall göras, annars tar det så mycket tid att bara cirkelsöka för att hitta objektet. Vädret var otroligt lugnt och vackert. Vi bojade ut det första vraket.

Micke gjorde sig i ordning för dagens första dyk. Vi är mycket nogranna mede utrustningarna, mycket pga risken för frysning. Efter parcheck så rullade Micke över bord.

Väl nere så inledde Micke med att cirkelsöka (vi sätter ner en stång i botten som vi sen fäster ett måttband i, där efter drar vi ut ett visst antal meter beroende på sikten och simmar sen runt stången och på så sätt hitta objektet) på ca 15 m djup. Sikten var max en meter och det var kolsvart. Botten var en slags svart flyktig bottenlös sörja! Tydde på att det varit en rätt intensiv industriverksamhet på platsen. Micke hittade efter ett par minuter vraket, det visade sig vara en träbåt av sniptyp med en förlig hytt. Alltså en modernare båt. Därefter fortsatte vi mot nästa indikation. Jag hoppade i bland is och bryggor för att söka av ett område där vi även hade en indikation på ett vrak.

På väg ner så kände jag att det började isa i ena handen! Såg en massa bubblor komma ut ur ena fingret! Hade ett stort hål i handsken....! Det va bara att gå upp till ytan och byta till en våthandske! När jag väl var nere på botten så möttes jag av en brant slänt där det fanns allt mellan himmel och jord! Otroligt mycket skrot i form av oljefat, vajer, stockar, ölburkar i mängder och sedan en mindre träbåt som låg i slänten. Även denna var modern!

Vi åt en lunch (fick tillgång till marindepåns lunchrum, otroligt trevloga grabbar!) så samlade vi våra tankar och insåg att vi måste tänka om lite. Sedimenten är djupa och det vi hittils sett har varit modernt kulturlager. dagen avslutades med att bryta lite is och hoppas på att den inte lägger sig tills imorgon...

Återkommer med mer info så snart som möjligt.... Vi hittade ett nytt eko idag som såg riktigt spännande ut.... får se vad det kan vara... vilken cliffhanger va?

 

Sista dykuppdraget för i år i Fisksätra!!

Igår så kunde vi nätt och jämt lämna kajen i Djurgårdsbrunnsviken pga att båten va fastfrusen!

 

Men efter lite hackande och test av isens tjocklek så tog vi en chans att ta oss igenom.... det kraschade å dunsade men vi lyckades!

Väl framme så fick vi en båtplats samt nycklar till en lokal där man planerar att bygga ett museum. Jobbet som vi skall utföra är en undersökning där ett relativt stort område skall avsökas. Marinan skall byggas om med förlängda pirer, nya bryggor samt kajer som skall byggas om. Vi hade indikationer (exploatören hade kört mätningar med batymetri) på tre till fyra vrak som möjligen fanns i området. Imorse tog vi oss ut och hade då med oss vår side scan sonar (sidotittande ekolod) för att komplettera mätningarn aav havsbotten. det är rn liten "fisk" som släpas ovan botten som då "ser" vad som döljer sig i det mörka vattnet.

Här ser vi Trevor som just skall släppa ner den i det iskalla vattnet! det va inte lätt att navigera då det va dålig sikt från båten, över 10 minus och lite vind gjorde det väldigt frostigt idag!

Men vi kämpade på! Vi lyckades köra mellan isflak, bojar och bryggor med fisken släpandes under vattnet...

Resultaten visade sig vara bättre än förväntat! Vi hittade tio skeppsvrak som vi imorgon skall börja dyka på!!

Planerna är att boja ut vraken med GPS och sedan dyka och fota dom....

Återkommer med mer information snart...

 

Haveri i Djurgårdbrunnsviken...

Efter att vi hade fått nya stolar och en sjökortsplotter med sonarfunktion monterat sjösatte vi vår aluminiumbåt vid Djurgårdsbron.

Vi tänkte därefter ta en lite testtur men nära vår hemmahamn i Djurgårdsbrunnsviken sprang styrhydrauliken läck och styrförmågan försvann !
Men vi hade tur, vinden drev oss långsamt och säkert in mot vår bryggplats, så nu väntar vi på båtmekanikern innan vi åker ut på nya äventyr.