Ett trävrak, en sportbåt och en bro i Gustavsberg

Sjöhistoriska museet utförde i höstas en sonaranalys mellan Gustavberg och Saltsjöbaden, där flera intressanta sonarindikationer framkom, som vi tolkade som vrak eller brygg/brolämningar i Farsta brohål, inloppet till Farstaviken i Gustavsberg (se rapport 2016:5).

När författaren August Blanche år 1838 beskriver en ångbåtsfärd från Stockholm till Gustavsberg nämns att man i Farsta brohål färdas förbi en ”gammal förfallen bro”, som skall ha blivit förstörd av en storm några år tidigare. Där skall senare ha funnits en färja fram till omkring 1870 och under åren 1882-83 skall ”Farstasund” ha muddrats från 3 fots djup till 20 fot. Innan hade större fartyg tvingats att lossa sin last in till Gustavsberg på pråmar som klarade av det grunda sundet.

En karta från år 1800 visar ”Farestas Färgstället” och på en karta från år 1818 kan den ovan nämnda flottbron ses liksom en krog. Längs med sundet finns moringar, som man troligen använt sig av när man varpade skutor genom det smala sundet. Söder om sundet finns resterna efter en gammal färdväg som går norrut mot brohålet. 

Farsta brohål 1818. © Lantmäteriet, aktnr: A35-5:1. 

I våras beslutade länsstyrelsen att vi skulle dykbesiktiga några objekt i Farsta brohål i Gustavberg vilket vi således gjorde förra veckan.

Med alla spännande sonarbilder och historik om området så var det med spänning vi åkte ut och dök under en dag och det var en blandad kompott av maritima lämningar vi fann under en dag i fält. 

Där bron ska ha gått enligt kartan från 1818 hittade vi mycket riktigt oktimmer, troligen från knuttimrade konstruktioner tillhörande bron. 


En ok-stock, som troligen tillhör den raserade Farsta bro. Foto: Jim Hansson, Sjöhistoriska museet.

Vi hittade också ett utspritt vrak i närheten av bron, troligen har det muddrats sönder på 1880-talet, som nämnts ovan.

Skeppstimmer på det utspridda vraket. Foto: Jim Hansson, Sjöhistoriska museet.

Sist men inte minst avslutar vi med ett lite modernare vrak, i form av en sportbåt, som någon "tappat" på 15 meters djup.

En liten borttappad "sportbåt" i Farstaviken, Gustavsberg. Foto: Jim Hansson, Sjöhistoriska museet.

Skurubron

Trafikverket planerar för en ny bro över Skurusundet, precis söder om dagens bro. Planen är att bron skall börja byggas under 2016 och bli färdig 2021.

Med anledning av detta har länsstyrelsen beslutat om en arkeologisk utredning. På land utförs den av Arkeologistik AB, med Sjöhistoriska som samarbetspartner för den marinarkeologiska delen. I det första steget har vi gjort en sonarkartering och vi påträffade flera intressanta objekt, flera små båtlämningar samt en större fartygslämning.

Den större fartygslämningen ser av sonarbilderna att döma ut att vara byggd i trä, med vrakdelar runtomkring. Längden är cirka 25 meter och bredden cirka 7 meter. Baserat på sonarbilden tolkar vi lämningen som ett segelfartyg eller ”pråm” med en sannolik datering till perioden 1700-1900.

Förutom den större fartygslämningen såg vi fyra objekt norr om bron i en fin kvadrat. Dessa objekt tolkade vi först i båten som stenkistor, olika teorier flödade medans vi karterade resten av området. Hemma på kontoret började vi kika igen på historiska kartor och bilder. Vi kunde då se att från 1832 till runt 1915 då dagens bro byggdes fanns det en flottbro i trä.


Gustafsberg III passerar Skuru gamla bro (Foto mot söder,innan 1915). Fotograf okänd. Sjöhistoriska museet Fo216144.

Det vi nu tror är att dessa stenkistor kan ha ett samband med någon av de två generationer broar som byggdes under 1800-talet. Vid en eventuell kommande utredning får vi nog svar på alla dessa gåtor...

Kylig stämning i Fisksätra!

Efter gårdagens snökaos va vi inte alltför hoppfulla om att kunna komma i vattnet idag. Men imorse så va det mycket lugnare och framförallt lite varmare. Vi bestämde oss för att ses på dykförådet vid 7. Morgonen inleddes med att skotta fram innerplanen på dykförådet för att över huvudtaget komma iväg! Vi packade sedan bussen och hoppade sen svettiga in bussen och slirade iväg ut i gryningen.... Väl framme så fick vi ta fram skyffeln igen!

Vi började packa ur dykutrustningen och skottade snö samtidigt! När jag skulle starta motorn för att värma upp den lite så fick jag mig ett gott skratt! Hytten var full med snö den me!! Blåsten hade rivit upp kapellet så det va till att skotta inne i båten också!

Efter lite slitande så kunde vi till slut komma ut och börja beta av vrakindikationerna. Det är en relativt djup hamn (20 m) så det är noga när utbojningen skall göras, annars tar det så mycket tid att bara cirkelsöka för att hitta objektet. Vädret var otroligt lugnt och vackert. Vi bojade ut det första vraket.

Micke gjorde sig i ordning för dagens första dyk. Vi är mycket nogranna mede utrustningarna, mycket pga risken för frysning. Efter parcheck så rullade Micke över bord.

Väl nere så inledde Micke med att cirkelsöka (vi sätter ner en stång i botten som vi sen fäster ett måttband i, där efter drar vi ut ett visst antal meter beroende på sikten och simmar sen runt stången och på så sätt hitta objektet) på ca 15 m djup. Sikten var max en meter och det var kolsvart. Botten var en slags svart flyktig bottenlös sörja! Tydde på att det varit en rätt intensiv industriverksamhet på platsen. Micke hittade efter ett par minuter vraket, det visade sig vara en träbåt av sniptyp med en förlig hytt. Alltså en modernare båt. Därefter fortsatte vi mot nästa indikation. Jag hoppade i bland is och bryggor för att söka av ett område där vi även hade en indikation på ett vrak.

På väg ner så kände jag att det började isa i ena handen! Såg en massa bubblor komma ut ur ena fingret! Hade ett stort hål i handsken....! Det va bara att gå upp till ytan och byta till en våthandske! När jag väl var nere på botten så möttes jag av en brant slänt där det fanns allt mellan himmel och jord! Otroligt mycket skrot i form av oljefat, vajer, stockar, ölburkar i mängder och sedan en mindre träbåt som låg i slänten. Även denna var modern!

Vi åt en lunch (fick tillgång till marindepåns lunchrum, otroligt trevloga grabbar!) så samlade vi våra tankar och insåg att vi måste tänka om lite. Sedimenten är djupa och det vi hittils sett har varit modernt kulturlager. dagen avslutades med att bryta lite is och hoppas på att den inte lägger sig tills imorgon...

Återkommer med mer info så snart som möjligt.... Vi hittade ett nytt eko idag som såg riktigt spännande ut.... får se vad det kan vara... vilken cliffhanger va?

 

Sista dykuppdraget för i år i Fisksätra!!

Igår så kunde vi nätt och jämt lämna kajen i Djurgårdsbrunnsviken pga att båten va fastfrusen!

 

Men efter lite hackande och test av isens tjocklek så tog vi en chans att ta oss igenom.... det kraschade å dunsade men vi lyckades!

Väl framme så fick vi en båtplats samt nycklar till en lokal där man planerar att bygga ett museum. Jobbet som vi skall utföra är en undersökning där ett relativt stort område skall avsökas. Marinan skall byggas om med förlängda pirer, nya bryggor samt kajer som skall byggas om. Vi hade indikationer (exploatören hade kört mätningar med batymetri) på tre till fyra vrak som möjligen fanns i området. Imorse tog vi oss ut och hade då med oss vår side scan sonar (sidotittande ekolod) för att komplettera mätningarn aav havsbotten. det är rn liten "fisk" som släpas ovan botten som då "ser" vad som döljer sig i det mörka vattnet.

Här ser vi Trevor som just skall släppa ner den i det iskalla vattnet! det va inte lätt att navigera då det va dålig sikt från båten, över 10 minus och lite vind gjorde det väldigt frostigt idag!

Men vi kämpade på! Vi lyckades köra mellan isflak, bojar och bryggor med fisken släpandes under vattnet...

Resultaten visade sig vara bättre än förväntat! Vi hittade tio skeppsvrak som vi imorgon skall börja dyka på!!

Planerna är att boja ut vraken med GPS och sedan dyka och fota dom....

Återkommer med mer information snart...