På Båtmässan 2017 visade vi upp den 50-årsjubilerande IF-båten!

Sjöhistoriska har lyckats få IF-båt nummer 1 till samlingen av originalbåtar. 2017 firade den populära båtmodellen 50 år och vi passade på att visa upp vårt nyrenoverade exemplar på Båtmässan i Stockholm.

IF-båten

Den första IF-båten sjösattes en kall dag i februari 1967. Jungfruturen gick mellan snötäckta kobbar utanför Marstrand. Besättningen bestod av konstruktören själv – Tord Sundén – och hans båda söner Jörgen och Sture. Båten blev en lyckträff. Tillsammans med Per Brohälls Vega och Pelle Petterssons Maxi 77 kom hon att bli en av plastbåtserans storsäljare. I motsats till sina två konkurrenter hade IF klassiska linjer med ett vackert språng, lång köl och 7/8-delsrigg. Båten blev snabbt populär och såldes i tusental. Pluggen till IF tillverkades av Nötesunds varv på Orust och produktionen av båtarna skedde vid Marieholms bruk i Småland. De första 25 båtarna saknade förlucka och ruffskott. Men när mastbalken visade sig vara i klenaste laget och båtägarna även ville utrusta sina båtar med toalett i förpiken försågs båtarna med ett stabiliserande och avskiljande skott. IF blev populär både bland kappseglare och turseglare precis som Tord Sundén hoppats. De första åren seglade man i klassmästerskap men sedan 1971 har IF-klassen SM-status. 

Rekonditionering av IF-båt nr 1

När IF nummer 1 införlivades i den Sjöhistoriska båtsamlingen hade tidens tand gått hårt fram över skrov och inredning. Många lager färg täckte fribord och däck. Bottnen såg mest ut som ett kolorerat sjökort. I däckets halkmönster skymtade både blå och gula nyanser under den vita färg som båten senast målats med. Att rekonditionera med bevarad patina visade sig vara en omöjlighet. Friborden hade målats vertikalt med pensel där varje penseldrag syntes. Däcket var perforerat efter alla beslag som olika ägare ansett sig behöva och färgen hade bitvis släppt från underlaget. En större renovering var nödvändig. Alla beslag har skruvats bort, båten har slipats utvändigt och hela skrovet är målat i en kulör så nära originalfärgen som möjligt. Sture Sundén, som ingick i den första besättningen, har bistått med kunskap om båtens ursprungliga utseende. Svårast var att få rent de halkskyddade trampytorna. Med stort tålamod har hantverkaren Niclas Skärlund lyckats återskapa båtens 1960-talsutseende.

K-märking

Läs mer om k-märkning av fritidsbåtar.

En unik samling

Läs mer om Sjöhistoriskas samling av originalbåtar.

Visa mer

Expertens bästa tips

Båtrenoverare Niclas Skärlund ger sina 5 bästa tips för dig som funderar på att köpa en äldre båt.