Sjöhistoriska har stängt tills vidare på grund av coronaviruset.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Plurr i Pålsundet

 

Här ligger Plurr nylackad och grann i väntan på sjösättning

Vem känner inte till CG Pettersson? Alla som någon gång har haft ett förhållande till äldre träbåtar har kommit i kontakt med namnet ”Pettersson”. Carl Gustav Pettersson är Sveriges mest namnkunnige motorbåtskonstruktör genom tiderna. Han började sin karriär omkring sekelskiftet 1900 då han tillsammans med två bröder startade ett litet varv på Ramsö utanför Waxholm. Bröderna Pettersson inledde ett samarbete med Svenska Motor och Naf-fabriken, men affärerna gick dåligt och redan 1905 övertogs verksamheten av AB Reversator där CG fortsatte som konstruktör.

Vackra motorbåten Plurr är byggd vid Reversatorvarvet 1905 och är därmed en av de första motorbåtarna som gick av stapeln vid det berömda varvet. Beställaren var en sjökapten Thorèn och Plurr registrerades i Kungliga motorbåtsklubben. Efter några ägarbyten hamnade båten i den lilla Sörmländska bruksorten Nävekvarn. Där upptäcktes den av unge Carl-Erik Arcini som tillsammans med sin mamma och brodern Thorsten lyckades övertala sin, till en början, motvillige far (pastor i Allhelgona församling i Nyköping) om att köpa båten. Familjen Arcini blev ägare till Plurr 1945 och har därefter i över 70 år vårdat och använt honom (Carl-Erik är noga med att Plurr är en han). Pappa Arcini gick bort alltför tidigt i början av 1950-talet och brodern Thorsten flyttade från Nyköping. Plurr förvaltades och vårdades därefter under många år av Carl-Erik som tillbringade varje sommar ombord tillsammans med sin fru och de tre barnen. En tid bodde familjen i Märsta men också Sundsvall har varit hemmahamn för Plurr innan han åter flyttades tillbaka till Nyköping.

En av alla de detaljer som gör Plurr unik är de galvaniserade kapellbågarna. Inget lullull, funktionellt och enkelt!

Carl-Erik på sitt 89:e år kontaktade Sjöhistoriska museet med en förfrågan om övertagande låg Plurr sedan flera år på land i ett välbyggt skjul på Brandholmen i Nyköping.

Det finns tillfällen när det inte går att tacka nej till en gåva. Det här var ett sådant tillfälle. En mer välbevarad båt i den åldern är det nog omöjligt att hitta idag. Plurr fick helt enkelt inte komma i orätta händer! Men med en båthall som inte kunde härbärgera fler större båtar fanns ett problem. Hur skulle myndigheten förvara/bevara/vårda en sådan skatt?

Situationen löstes genom att SMM vände sig till Heleneborgs båtklubb med en försiktig fråga om klubben kunde tänka sig att inleda ett samarbete. Syftet med samarbetet var att bevara, visa och vårda en hundratioårig kulturskatt. Heleneborg, som är känt för sina många, fina träbåtar och sitt varsamma omhändertagande av miljön såväl på vattnet som på land, visade sig vara intresserade av projektet. En mindre grupp av entusiaster inom klubben bildades och samtal med representanter från myndigheten inleddes. Avtal upprättades och samarbetet inleddes hösten 2016. En önskan från klubben var att få återställa Plurr till sitt originalutseende. Detta för att få möjlighet att visa en unik båt från motorbåtarnas tidigaste barndom i samma utförande som när båten var nybyggd.

Plurr på väg ned bland näckrosorna i idylliska Pålsundskanalen, som tyvärr hotas av stora förändringar.

När Plurr kom i familjen Arcinis ägo fanns ingen vindruta. De tidigaste Petterssonbåtarna hade inte sådant ”klemande bjäfs”. CG tyckte att en riktig sjöfarare skulle stå emot lite vind. Båtägarna själva tyckte dock att en vindruta kunde vara bekvämt att ha och efter ett tag tvingades Pettersson ge med sig och ritade dit vindrutor på sina konstruktioner. Ett skott i mitten av båten var däremot vanligt på de lite större båtarna. Skottet skyddade passagerarna från vind och motorbuller. Plurr har idag en vindruta med sidorutor. Rutan är tillverkad och monterad på 1950-talet vid Söderqvists varv i Oxelösund. Kvar från början finns lyckligtvis också skottet med glasrutor i mitten av båten. Tofterna i sittbrunnen har breddats för att ge sovplats till de tre barnen och ett litet pentry har också tillkommit. Allt för att göra båten bekväm och beboelig för en trebarnsfamilj.

Ingenting har rivits bort av den ursprungliga inredningen, vissa detaljer har i stället tillkommit utöver de befintliga. Detta gör det relativt enkelt att återställa båten till det utseende den hade som ny, vilket också har skett under våren 2018. Båtar är kulturföremål som bör brukas på det sätt som det var tänkt då de byggdes. När en båt har de förutsättningar som Plurr har för att kunna användas i sitt rätta element och dessutom har alla delar i behåll som de ritats av CG Pettersson vore det dumt att inte verka för att det blir så.

Se så fin Plurr blev utan sin 50-talsvindruta