Passagerarångare Bohuslän vid Laholmen i Strömstad.

SDKM
Byggd: Eriksbergs Mekaniska Verkstad, 1914
Material: Stål.
Längd: 43,10
Bredd: 7,30
Djup: 2,70
Brt: 235
Passagerarångfartyg
Hemmahamn: Göteborg

Bohuslän är Västkustens sista passagerarångare och Sveriges största ångmaskindrivna fartyg i reguljär drift. Hon byggdes 1914 på Eriksbergs Mekaniska Verkstad för Marstrands Nya Ångfartygs AB (Marstrandsbolaget), och gick i mer än 40 år på traden Göteborg - Lysekil - Smögen – Gravarne. På 1950-talet fick fler och fler öar färjeeller broförbindelse med fastlandet. Då tog bussar och lastbilar över allt mer av transporterna och ångaren sattes in i trafik i Öresund och senare mellan Strömstad och norska hamnar.

Hösten 1963 lades hon upp, och två år senare såldes hon till upphuggning. Fartyget räddades då av några eldsjälar, som 1965 bildade Sällskapet Ångbåten. Efter ett omfattande upprustningsarbete gick ångaren redan påföljande sommar åter i sina gamla farvatten. Sedan dess trafikerar Bohuslän varje sommar den rutt hon en gång byggdes för, återställd med maskin och panna i original och salonger nära nog som vid leveransen 1914.

Foto: Tubaist (Own work) [GFDL or CC-BY-3.0], via Wikimedia Commons