Sjöhistoriska har stängt tills vidare på grund av coronaviruset.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S ETTAN del 17

Bild över maskinrummet som nu är helt klart. Efter att däcket lades ser man inte maskinrummet lika väl. Foto: Anneli Karlsson, SMM.

Nu till mitt modellbygge. Bilder från hösten arbete. Ovan ser ni att däcket äntligen fått på sin tjära, en blandning av elfenbenssvart, obränd umbra och terpentin (Beckers konstnärsfärger).

 

Fyra stycken kolluckor svarvas av vitbok. De svarvas i två steg.

Här är de fyra luckorna provmonterade på däcket.

Maskinrummet och del av däcket ovan ifrån. "Järnluckorna" målade och på plats.

 

En av två durkplåtar på plats. Jag har eftersträvat att skapa ett slitet däck av många fötter som trampat omkring på denna gamla ångfärga. Likaså slitna kolluckor och de större durkluckorna på däcket. Lite blymönja och blankslitna toppar.

För- eller akterdäck tro?

Maskinrumsrelingen klar och på plats!

Lite kuriosa: Vid hårda isvintrar lät man bygga en isbro. Man lät helt enkelt färjorna vila på varvet vid Smedsudden. Fotograf okänd, Stadsmuseets bild.

Övriga bilder tagna av modellbyggaren som också passar på att önska en God Jul och ett Gott nytt år!