Sjöhistoriska har stängt tills vidare på grund av coronaviruset.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S ETTAN del 18

S/S MÄLAREN 3 på Beckholmen fotad 2008.Studieobjekt.

Till modellbygget! Här kommer bilder från januari och februaris vedermödor.

Två propellrar monterade på S/S ETTAN.

Nästa skede är att tillverka "sidoplåtarna" eller brädgångarna på däcket. Här fick problemlösaren något att tänka på. Hittade i mässingsförrådet en udda profil som hjälper mig mycket. Stiftar fast dessa längs däckets långsidor.

Min spiklåda. Det är bra med dessa småttiga spikar!

Hittar en stor mässingsplåt i tjockleken 0,4 mm. Sågar ur remsorna grovt och senare fint som ses på bilden. Passar ned dessa i spåren på däck för att ytterligare efter en fin ritsning finsåga. Ett himla jobb! Inga raka linjer...

Första sidan på plats.

Ett halvrunt järn nitas fast runt överkanten.

Och slutligen klenare mässingslister i förkanterna.

KLART!

Kan med fog påstå att detta modellbygge är nog det svåraste hittills under åren. Ligger lite efter med min planering...

Och lite kurosa...

Ångfärja till Mariahissen år 1905, S/S FYRAN, har just avgått från Munkbrohamnen i gamla stan. S/S TREAN och S/S FYRAN inbyggdes med glasfönster och fick alltså salong någon gång mellan 1900 och 1902. Foto: Axel Malmström. Stadsmuseums bildarkiv.

Övriga bilder plåtade av modellbyggaren själv.