Sjöhistoriska har stängt tills vidare på grund av coronaviruset.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Tre ångare till samlingarna

I början av sommaren samlade museet in tre modeller som föreställer S/S Express I (1900), S/S Djurgården 4 (1897) och S/S Victoria (1881).

De två förstnämnda kom i färdigställt skick, medan Victoria behöver slutföras av mig här i huset. Det betyder att jag lagt S/S Ettan åt sidan ett tag.

Modellbyggare Bertil Åkesson har byggt alla tre modeller, som dessutom är radiostyrda. S/S Victoria påbörjades dock av modellbyggare Anders Andersson, men tyvärr tog orken slut i och med hög ålder och Bertil byggde vidare på modellen. Sjukdom gör att jag nu får äran att färdigställa den.

10-juli-7.jpg

Alla tre samlade i modellverkstaden.

 

8-juli-01.jpg

10-juli-2.jpg

Monterar på friholtar.

 

10-juli-4.jpg

Jag har tillverkat en landgång.

 

10-juli-8.jpg

Pimpar upp livbåten. Jag har ådringsmålat de två översta borden och tjärar insidorna.

 

10-juli-3.jpg

Jag har också grundat och vitmålat alla mässingsdetaljer, till exempel däverten här.

 

10-juli-5.jpg

Bänkribbor jag tillverkat ligger på båtdäck/taket. De ska monoteras på övre däck/gångborden.

 

10-juli-6.jpg

Bänkryggarna på plats. Dessa fungerar även som reling, eftersom bänkarna sitter placerade längst ut. Man satt alltså och tittade inåt båten.

 

10-juli-10.jpg

Här har jag lyft av båtdäcket/taket för att limförstärka under bänkarna.

 

10-juli-12.jpg

Det här är hållare till frälsarkransarna. De låg lösa i en låda, men hänger nu på plats!

 

10-juli-11.jpg

När taket ändå var borttaget limmade jag fast ytterligare bänkar. (Det är tyngder som står på.)

 

10-juli-9.jpg

Vi passar på att ta en flukt inuti båten när taket är borta. Oj, den är radiostyrd!

 

10-juli-13.jpg

Här sitter livbåten på plats i akterhacket. Jag tillverkade åror, roder och rorkult plus monterat blocken/taljor.

 

10-juli-15.jpg

Foto ur museets fotoarkiv. Fotograf: Axel Malmström 1912.

Fakta om S/S Victoria

Fartyget byggt på spekulation av Bergsunds Mekaniska Verkstad 1881.

Juni 1883 startar varvet egna lustresor på traden Stockholm-Dalarö eftersom den var svårsåld.

Juni 1884. Såld till Waxholms Ångfartygs AB för 65 000 kr. Insatt bland annat på traden Stockholm-Vaxholm.

1941-12-06 Fartyget som ligger vid Hammarbyverken för pannklassning antänds av en svetsloppa och överbyggnaden i trä totalförstörs. Blir liggandes i Hammarbyleden i väntan på renovering. Därav blev det intet av med detta. Först 1955 skrotades fartyget. Fakta: Skärgårdsbåtar.se