Välkommen!

Sjöhistoriska har öppet ordinarie tider men med vissa begränsningar och anpassningar för ett tryggt besök. Museifartyg, lekrum och skaparverkstad är stängda tills vidare.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Skräpfynd i magasin

 

13-maj-1.jpg

Mina ögon har aldrig fastnat på den här askkoppen tidigare. Nu drog den solgula färgen åt sig blicken och jag lyfte fram föremålet. En rejäl askkopp som suttit ombord på en båt, okänt vilken. Troligtvis en av Flottans båtar, den har en stämpel med tre kronor samt initialerna MV och den kom till museet från Örlogsvarvet i Stockholm efter varvets flytt till Muskö 1969.

När jag lyfter på locket ligger faktiskt lite aska kvar, men även en liten knölig lapp. Den är rosa och jag vecklar ut den. En tågbiljett från Lidingöbanan! Där är jag uppvuxen och inte jag, men min pappa mindes och nyttjade den gamla tågförbindelsen som gick från Kyrkviken på norra ön in till Humlegården i Stockholm, linje 20.

13-maj-2.jpg

Biljetten gjorde att jag letade upp en bok jag visste fanns i pappas bokhylla, "Norra Lidingöbanan, Tåget till trädgårdsstaden". Den kom ut 2009 av tågentusiasten Petrus J. Sarmento som ville skriva boken då det var 100 år sedan banan till Kyrkviken invigdes.

Här läser jag om broplaner, linjeändringar, uniformer med mera och ser svartvita bilder på så fina spårvagnar som beskrivs som ljusblå, levererade från ASEA i Västerås 1903-1906. Nu förstår jag att man kan bli tågfrälst!

Från början gick spårvagnarna över Lilla Värtan till Ropsten med Skandinaviens första spårvagnsfärja, Lidingöfärjan 1. 1924 ersattes den gamla flottbron med en nyare försedd med räls. 1925 rullade de nyinköpta boogievagnarna ut på bron som provbelastades i 12 dagar. Och plötsligt provkörde vagn 5 hela vägen till Humlegården! Förbindelsen var igång!

Stationen låg i Humlegårdens sydöstra hörn, på Humlegårdsgatan, precis runt hörnet från Sturegatan. 1958 byggdes en nya elegant vänthall här, men redan några år senare påbörjades stora ombyggnader i Stockholm och innerstaden skulle befrias från spårlinjer.

Biljetten då? Jo, jag hittar en bild av en identisk sådan i boken. 1.20 kostade en enkel resa mellan Kyrkviken och Ropsten. Den 2 september 1967 slutar Lidingöbanan att gå in till Humlegården och ändhållplatsen blir istället Ropsten där istället den nya moderna tunnelbanan tog oss vidare in till city.

Mitt i natten till den 12 juni 1971 glider den sista spårvagnen på linje 20 över bron från Ropsten med definitiv slutdestination Kyrkviken.

Biljetten kan alltså dateras till mellan 2 september 1967 och 12 juni 1971.

Askkoppens datering är svårare. Den är 30 cm hög och måste ha rymt många fimpar på sin tid. Den är svetsad av plåt och målad i svart och gult. Snygg och helt retrorätt! Biljetten hade gjort att jag gissat på en placering på en passagerarfärja, men det talar ju kronstämpeln och proveniensen emot.

Här i askkoppen knyts hav och land ihop, båt och järnväg, två delar av vårt kulturarv som idag hör ihop under samma myndighetsparaply. Det är en fin tanke i orostider som dessa. Och med det sänder jag en hälsning till alla kära kollegor på Järnvägsmuseet i Gävle!

13-maj-3.jpg

Lidingöbanans linje 20, sista turen från Ropsten mot Kyrkviken natten till den 12 juni 1971. Järnvägsmuseets fotoarkiv. Foto: Welander, Lennart.