Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Den sovande svanen vaknar upp igen

En dag när jag jobbade i vårt föremålsmagasin fångades min blick av en låda i hyllan. Där låg, väl klimatiserat med rätt ljusförhållande som alla våra föremål i samlingarna, en liten blå flagga av glänsande siden med en vit stiliserad kronprydd svan på. I vår databas är flaggan benämnd ”Bordsstandert”.

13-jan-1-SM 25747.jpg

Figur 1 SM 25747 Bordstandert

Standaret har tillhört en 12 m R-yacht med numret S2 det vackra namnet PRINCESS SVANEVIT. Det visar sig att den speciella och vackra designen i flaggan väl stämmer överens med hela segelbåtens utformning. Det visar sig också att det inte bara är jag som spänner upp ögonen och blir engagerad av den vackra svanens design utan en hel grupp av personer som just vid detta tillfälle arbetar hårt med att återställa Princess Svanevit till det skick, eller t.o.m. bättre, som hon var när hon byggdes för över 90 år sedan.

Flera kappseglare har känt till och undrat över myten Princess Svanevit, världens längsta R12:a, nästan 22 m lång med en segelarea på 182 kvm. Vart tog hon vägen? Hon hade varit spårlöst försvunnen i många år. Hade hon sålts, sjunkit eller kanske än värre huggits till kaffeved eller eldats upp? Några som började bli riktigt intresserade av historien var Andreas Milde och Bobby Cyrus, två hänförda träbåtsentusiaster med starkt seglingsintresse. De började leta efter båten och för att göra en lång historia kort så hittade de Princess Svanevit på land på Hamble Marina i England. Efter långa förhandlingar med ägaren fick de till slut köpa båten 2017 och nu är hon hemma igen i Sverige för en omfattande renovering på Stockholms Båtsnickeri i Fisksätra i Stockholm. För övrigt bara några kilometer från hennes födelseplats vid Neglinge i Saltsjöbaden.

13-jan-2-Fo98271A.jpg

Figur 2 Fo 98271A Princess Svanevit med Erik Åkerlund vid rodret.

Princess Svanevit beställdes av bokförläggaren Erik Åkerlund. Erik var mycket intresserad av båtar, både segel- och motorbåtar och hade många, dyra- och exklusiva. Tillexempel den 28 meter långa lyxjakten STELLA MARINA. Bland segelbåtar han ägde är nog den mest intressanta, förutom Princess Svanevit, Bissbi II, vilken seglade hem en OS-guldmedalj i sex meters klassen Los Angeles 1932. Besättningen bestod av Åke Bergqvist, Tore Holm, Martin Hindorff och Olle Åkerlund som var son till Erik Åkerlund.

Erik var också mycket intresserad av lyx, vilket hans plånbok gott och väl tillät. När han lät bygga Princess Svanevit skulle hon inte bara bli den bästa kappseglaren utan också den vackraste med en exklusiv inredning som vanligtvis inte alls förknippas med kappseglingsbåtar. Bara de bästa hantverkare och formgivare anlitades. Konstruktören Gustaf Estlander ritade båten som byggdes av Carl Plym på Stockholms båtbyggeri AB i Saltsjöbaden. Ewald Dahlskog, ett nytt stjärnskott på den svenska designhimlen, skapade inredningen med väggprydd intarsia som tillverkades på Hjalmar Wikströms snickarverkstad, en av de främsta snickarmästarna i Stockholm. Båten blev färdig till midsommar 1930 lagom till Kungliga Svenska Segelsällskapets 100-års jubileum. Åkerlund sa själv att han ville ”ge svenska konstruktörer och båtbyggare ett nytt tillfälle att visa sin höga nivå”, och ”ge KSSS en möjlighet att bjuda in internationella kappseglingsbåtar till sitt 100-årsjubileum”.

Erik Åkerlund seglade Princess Svanevit i 4 år. Båten har bytt ägare flertalet gånger med namnbyten och olika hemmahamnar som följd. Idag ägs hon av Princess Svanevit AB där den ideella Föreningen Svenska Träbåtar är majoritetsägare. Meningen med ägandet är att hon åter igen ska segla längst med Sveriges kuster. Hon kommer att visa upp sig för allmänheten och vara en kulturbärare för historisk svensk båt- och designhistoria. En betydande målsättning med Princess Svanevit är att öka intresset för svenska träbåtars överlevnad och arbeta för ett bevarandeskydd för vårt flytande kulturarv. Att kulturarvet ska kunna tilldelas plats på Unescos världsarvlista.

Titta gärna in på Princessans hemsida www.svanevit.se för att läsa mer om det omfattande projektet att rädda en klenod, båtens historia och se den magnifika inredningen. Sjösättningen är beräknad till midsommar i år. En dag som jag och många fler redan bokat in som årets mest spännande dag.

13-jan-1-1977-183-2.jpg

Ritning till Princess Svanevit i Sjöhistoriskas arkiv (1977:183:1)

Länkar:

www.svanevit.se (extern länk)

Författare: Anna Sofia Tarukoski, vik. intendent

 

    Till toppen