Sjöhistoriska har stängt tills vidare på grund av coronaviruset.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S ETTAN del 13



Bjuder på en färgbild där S/S ETTAN syns lite utanför sin ordinarie sträckning. 

I min fantasi är färjan på väg till Ångslupsbolagets varv vid Smedsudden och betraktaren står på Munkbron. Där hade man både reparationer vid behov och så en natthamn. Personalbostäder fanns också.

Målningen slutförde jag i slutet av januari i år.

 Åter till modellbygget!

Ännu en bit har monterats på skrovet. Här ska däcksbrädorna monteras.

Kartongbitarna är "mock up" för att utröna hur kommande maskinrumscapp i mässing ska te sig. 

Här räknar jag ut hur alla skarvar på däck ska placeras, limmar fast dem och tyngder håller däcksplanken på plats.

 

Mäter och sågar till skarndäcken, alltså avbärarna runt huvuddäck. Dessa är både bredare och lite tjockare än övriga däcksplanken.

Skarndäck färdiga! "Bara" däcksplank kvar att få färdiga.

 

Lite kuriosa i vanlig ordning:

 

Ångslupsbolagets varv vid Smedsudden där S/S CENTRALFÄRJAN 3, före detta S/S TREAN.

Byggd 1887 vid Brynäs varv och skrotad 1936.

Foto: O. Rönnqvist runt 1935. Sjöhistoriskas fotoarkiv.