Sjöhistoriska har stängt tills vidare på grund av coronaviruset.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S ETTAN del 12

En stämningsfull målning, "Mariahissen i kvällsbelysning".

Målningen finns till beskådan på Norra Latin vid Norra Bantorget. Konstnären är Björnson-Möller och årtalet okänt. Någon av alla dessa färjor ses till höger på tavlan. Kan vara Ettan, kan vara Tvåan. Eller någon annan.

Och här ett par byggbilder som visar tillverkning av en lejdare.

 

Många små delar kräva en jigg för att hålla allt på plats vid lödning.

 

Maskinrumslejdaren på plats.

På grund av andra arbetsuppgifter och diverse förkylningar har jag kommit lite efter i min planering av S/S ETTANs tillkomst. Dock tog jag mig tid att ta en tur med S/S DJURGÅRDEN 3 lördagen den 2 december i år. Min tanke var att ta bilder i färjans maskinrum till denna blogg och då är DJURGÅRDEN 3 det närmaste jag kan komma då det gäller ett maskinrum liknande det S/S ETTAN hade. Nåväl, denna utfärd gick till Storholmen, Södra bryggan. Jag känner maskinrumspersonalen, inga problem med plåtandet! Dock kondens på kameralinsen av kylan ute och av varm ånga inne...

 

Förtöjd vid Storholmen.

 

Klassiskt rederimärke.

 

 

Eldare i aktion.

 

Maskintoppen.

 

Maskinbädden.

 

Koleldat!

 

 

Manometern.

 

Och kuriosan:

 

Ett historiskt stavfel ses på destinationsskylten: "Ragvalsbro - Mälartorget".

Ragvaldsbro torde vara rätt stavning. Färja vid Söder Mälarstrand från cirka 1910-1912. Vilken av färjorna vet jag ej, däremot hette skepparen med det vita skägget Alfred Andersson. Bild och fakta från Stockholmskällan. Fotograf okänd.

God Jul & Gott nytt år önskar modellverkstaden!