Sjöhistoriska har stängt tills vidare på grund av coronaviruset.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Vad sägs om att dyka på en supertanker?

Tidningsartikel

I Sydkinesiska sjön på 64 meters djup ligger en svensk supertanker. Den sjönk där den 6 oktober 1969 efter en serie explosioner ombord. Fyra personer avled och olycksorsaken har varit omdiskuterad. I dag har vraket blivit en sevärdhet för dykare med turer som utgår från öar i Indonesien. Vraket är helt överväxt av koraller som tillsammans med alla de fiskar som trivs där tydligen gör det till ett mycket intressant dyk. På Youtube finns flera filmer;

https://www.youtube.com/watch?v=fFwa_Ajw0Es

Jag kom att läsa om det här när vi i somras kontaktades av Pebbles Karlsson Ambrose. Hon skrev att hon hade papper om en fartygsolycka som hon ville skänka till våra samlingar. Det var en samling av fotografier, tidningsurklipp och anteckningar från hennes bonuspappa. När olyckan skedde var han elektriker ombord på supertankern ifråga, Saléns T/T Seven skies byggd 1965. Pebbles skrev att hon som barn ”andlös satt i hans knä och fick höra om dagen han överlevde”.

Bonuspappan Björn Edholm gjorde sina anteckningar strax efter olyckan, och skrev då på brevpapper från det lyxhotell i Singapore dit de överlevande fördes. Så här skriver han bland annat ”Vi försökte ro bort från Seven Skies för att inte dras med när hon sjönk. Det var nästan omöjligt att få grepp om årorna och någon kraft bakom årtagen gick knappt att få. Orsaken till detta var att allt och alla var täckta av svart olja. Vi lyckades komma fri från skrovet i tid, det sjönk 15 minuter efter explosionen”.  Snart plockades de upp av en japansk trålare.

Handskrivet brev

Tack vare Pebbles och hennes bonuspappa finns nu den här dokumentationen i vårt arkiv. En påminnelse om att ett fartyg också i modern tid kan vara en utsatt farlig arbetsplats.