Sjöhistoriska har stängt tills vidare på grund av coronaviruset.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Modellverkstaden bygger en modell av S/S ETTAN del 2

Ångfärjor vid Kungsholmen 1912

Nya Ångslups AB Smedsudden låg på Kungsholmen. Från vänster syns "Femman", "Sexan", "Ettan" och "Tvåan". Längst till höger "Trean". Fotografiet är taget runt 1912 och finns i Sjöhistoriskas fotoarkiv.


Mer fakta om S/S ETTAN:

Byggd 1886 på William Lindbergs varf AB.

Fartygets längd 15,18 m
Största bredd 4,16 m
Djupgående 1,60 m
Levererades till Nya Ångslups AB

"Ettan" blev ombyggd med salong 1912 och såldes 1913 till Stockholms Ångslups AB , allmänt kallat SÅA. 

Återkommer med mer fakta i senare blogg.

Skorsten med SÅA. Foto Jan Claesson

Så här i semestertider har jag i alla fall hunnit välja ut lämpligt virke. Vi brukar bygga i alträ, ett träslag som är smidigt att skära, karva och slipa/putsa.


Alplanka till modellbygge
Träpatron Herr Alkvist ses med sin underhuggare herr Björk.

En av tre-fyra plankor ska rikt- och planhyvlas. Där fanns rättså många kvistar som jag ville undvika i modellens skrov. Vi bygger ofta klossmodeller, det vill säga vi limmar ihop flera trästycken på varandra, så kallad limfog. Det är för att virket ej ska slå sig i framtiden. Nästa bild visar alla dessa mallar som klippts ut och limmats fast på kartong. De skärs sedan ut efter att noggrant ha studerat ritningen.

 

Mallar mäts ut     Mallar mäts ut

 

Återkommer efter semestern med mer historik samt bilder från bygget!