Sjöhistoriska har stängt tills vidare på grund av coronaviruset.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S NORRTELJE byggd1900 Förebilden och modellen.

Foto Bo Claesson 1967

Det har en längre tid stått en modell av S/S NORRTELJE på mitt arbetsrum, det vill säga en Waxholmsbåt, som vi brukar kalla dessa skönheter. I snart 150 år har man bedrivit ångbåtstrafik i vår vackra arkipelag.

Och som med allt annat blev också tonnaget omodernt, vilket fick till följd att man skrotade de flesta av trotjänarna under 50-talet. En sista skrotvåg skedde under tidigt 60-tal, nämligen vid Hammarbyverken 1961. Ångfartygen ÖSTAN, WAXHOLM II och även S/S NORRTELJEs syterfartyg EXPRESS I skars ned.

Och vad hände med S/S NORRTELJE då? Jo, hon stod säkert i tur för skärbrännarna, men som genom ett ödets nyck köptes fartyget av resebyrån Nyman & Schoultz, som planerade att starta en resebyrå till bland annat sina sightseeingbåtar samt en restaurang.

Efter en stor renovering vid Finnboda varv 1965 blev "Drömmen" liggandes ett par år  nedanför Gustaf den III:s staty vid Skeppsbron. Detta en kort tid från 1965 fram till 1968.

Foto Göran Forss 1965   Foto Leif Törne 1966

S/S NORRTELJE vid Finnboda varv 1965 (foto Göran Forss) och vid Skeppsbron 1966 (foto Leif Törne).

Och vad hände då 1968? Jo, en stiftelse bildades i Norrtälje stad med målet att bevara fartyget just i staden Norrtälje. Nyman & Schoultz var på nedgång av olika anledningar som gjorde det omöjligt att fortsätta sin verksamhet. Redan tidigare hade den dåvarande ledningen på Sjöhistoriska museet tagit ett beslut att man ville ha en modell just av S/S NORRTELJE. Uppdraget gick till modellbyggare Göran Forss.

Modellen S/S NORRTELJE  Foto Anneli Karlsson SMM

 

 

Modellen S/S NORRTELJE Foto anneli Karlsson SMM

Göran Forss byggde modellen av S/S NORRTELJE ca 1965-67 i skala 1:80. Foto Anneli Karlsson SMM.

 Några rader till, just efter dessa skrotningar 1961 av tidigare nämnda fartyg skedde det 1964 en grundstötning med S/S SAXAREN som då lade sig på sidan, men privatpersoner köpte henne och lyckades bärga henne. Det väckte en stor uppmärksamhet i Stockholm då. Folk fick helt enkelt upp ögonen för det gamla kulturarvet och därmed bevarades några skärgårdsångare in i framtiden.

S/S NORRTELJE Foto Jan Claesson 2009

Ett besök ombord på S/S NORRTELJE i Roslagen rekommenderas! Foto Jan Claesson 2009.

S/S NORRTELJE byggdes på William Lindbergs Verkstads & Varfs AB år 1900.Tillsammans med sitt systerfartyg EXPRESS (omdöpt till EXPRESS I år 1913) var de faktiskt de största skärgårdsångarne som trafikerade stockholms skärgård.

Här finns mer information om S/S NORRTELJE.