Sjöhistoriska har stängt tills vidare på grund av coronaviruset.

Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S ETTAN del 14

Parti av söder, S/S TREAN ses till höger i bild.

I vintras blev jag kvar med trädäcket. Jag har fortsatt med en maskincapp tillverkat i mässing.

Ett nitiskt förfarande. Det kommer mer om detta i nästa blogg!

Här kommer bilder av några olika moment av däcksbygget:

 

Skarndäck, i detta fall avbärarlisten, limmas och spikas fast. Spikarna dras sedan ut och träplugg tillverkas. De sågas av efter limmet har torkat.

Här en separat bit av däcket, färgprov för att imitera ett tjärat däck, lagom slitet. Färgen är "obränd umbra" och elfenbenssvart + terpentin till samtliga prover. Jag valde den nedersta delen. Tyckte den färgen blev bäst!

Lite sedvanlig kuriosa:


Översvämning och en av färjorna till höger vid sitt ordinarie läge vid Munkbron.

Nya Svartsjölandet heter numera Västan och går fortfarande i trafik.