Långt innan GPS och moderna navigationssystem var det levande ljus från fyrskepp som visade vägen för sjöfarare i mörker och dimma. Ett av dessa fartyg var Fyrskepp nr 25, Finngrundet, som idag ligger förtöjt vid Sjöhistoriskas fartygspir som museifartyg – en stilla men stolt påminnelse om ljusets avgörande roll för säker sjöfart.

Finngrundet byggdes i Gävle år 1903 och var i tjänst i över 60 år. Under den isfria delen av året låg hon för ankar i södra Bottenhavet. Med sin röda skrovfärg och de vita bokstäverna längs sidan följde hon de internationella reglerna för fyrskepp, ett välkänt synintryck för sjömän från hela världen.

Besättningen bestod av åtta man, som tjänstgjorde i skift och kunde tillbringade många veckor i sträck ombord. Livet ombord var inrutat och ofta enformigt – fritiden fördrevs med bland annat träslöjd och fiske.

När tekniken gick framåt under 1900-talets andra hälft, började man ersätta fyrskeppen med kassunfyrar – bottenfasta fyrtorn som klarade sig utan besättning. Finngrundet togs ur tjänst 1969, och redan året därpå blev hon ett museifartyg.

Idag är du varmt välkommen att kliva ombord och uppleva hur det var att leva och arbeta på ett fyrskepp. Från maskinrum till lanternmast berättar Finngrundet en stark historia om människorna som vaktade havet och om ljuset som aldrig fick slockna.

Vill du veta mer om livet ombord på Finngrundet och andra fyrskepp?

Fakta

Längd: 31 m
Bredd: 6,85 m
Djupgående: 3,1 m
Fyrens räckvidd: ca 11 sjömil
Besättning - 8 man

Samarbeten

Vid evenemang och visningar samarbetar Sjöhistoriska med Svenska fyrsällskapet. Sjöhistoriska samarbetar även med Södertörns Radioamatörer och Mariningenjörsföreningen. Föreningarna bedriver verksamhet ombord på Finngrundet och Sankt Erik.