Årets fritidsbåtar som får kulturstatus – Sjöhistoriska k-märker nio fritidsbåtar våren 2025

2025-06-11
Så här i försommartid presenterar Sjöhistoriska museet vilka fritidsbåtar som blir k-märkta för året. I år är det nio välbevarade båtar som får utmärkelsen för att de är kulturhistoriskt mycket värdefulla.
– Bredden av olika sorters båtar är alltid imponerande. K-märkningen bygger på att båtägarna själva ansöker om k-märkning, vilket resulterar i spännande olikheter, berättar Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska.
Syftet med k-märkningen är att uppmärksamma och bevara fritidsbåtar med särskilt kulturhistoriskt värde.
– Bland årets båtar finns till exempel Erik Åkerlunds påkostade internationella R-jakt Princess Svanevit med intarsia i inredningen. En annan speciell båt är ungdomsbåten Caracola, en tidskapsel från 1960-talet i glasfiberarmerad plast, säger Fredrik Blomqvist.
Bland motorbåtarna som får utmärkelsen är också variationen stor. I sammanhanget märks Albin 30:an Grace från 1975, en påkostad folkhemsbåt. Här finns också den exklusiva Hernberg-konstruktionen Arona från 1904, som tillhör den första generationens mycket påkostade fritidsbåtar.
Sjöhistoriska museet började med k-märkning av fritidsbåtar år 2009 och har sedan starten nu k-märkt 193 fritidsbåtar. Nytt för i år är att ett kriterium ändrats till att en k-märkt båt ska vara minst 50 år gammal, i stället för att vara byggd senast 1965.
– För oss på museet är det viktigaste syftet att ge uppmärksamhet för det här levande kulturarvet som dessa välbevarade båtar utgör. Det är en fröjd att få ge utmärkelsen k-märkt till båtägare som vårdar och bevarar historiskt värdefulla båtar, avslutar Mats Djurberg, museichef på Sjöhistoriska.
För mer information och bilder, kontakta:
Fredrik Blomqvist
Intendent, Sjöhistoriska museet
E-post: fredrik.blomqvist@smtm.se
Telefon: 08 - 519 549 38
Catrin Rising
Kommunikatör
E-post: catrin.rising@smtm.se
Telefon: 0737-35 16 02
_____________________________________
Följande 9 fritidsbåtar k-märks av Sjöhistoriska museet år 2025:
Motorlustjakten Arona, Stockholms stad och län
Den exklusiva lustjakten Arona konstruerades av Ernst Hernberg och byggdes vid Lindbergs Werkstads- och Warfsaktiebolag i Stockholm år 1904. Den tillhör den första generationen maskindrivna fritidsbåtar som byggdes i unika exemplar till samhällets översta skikt.
Arona är över 26 meter lång och nästan 4,5 meter bred. Materialet i skrovet är stål. Ursprungligen var Arona försedd med en ångmaskin, men år 1953 satte man in den första dieselmotorn. Dagens motor sattes in 1970. Båten beställdes åt Edward Cederlund och ägdes senare både av de välkända släkterna Nobel och Ljunglöf. Arona gick som passagerarfartyg i Karlskrona skärgård under en period av 40 år, fram till 1983.
Nuvarande ägare har under drygt 20 år genomfört renoveringar och reparationer som syftat till ett utifrån det bevarade ritningsmaterialet återge Arona sitt ursprungliga utseende. Båtens hemmavatten har växlat från Stockholm via Karlskrona och Västernorrland för att nu vara åter vara baserad i Stockholmstrakten.
Ägare: Gunnar & Kerstin Haglund. Telefon: 070-82 37 101.
Motorbåten Arv 1 Stockholms stad och län
Motorbåten Arv 1 byggdes efter andraväldskriget och en bedömning är att den är konstruerad av C G Pettersson. Vid den här tiden sålde han ritningar som kunde användas till byggen både på varv och i egen regi. Genom efterforskningar i Sjöhistoriska museets ritningssamling har man kunnat ta reda på vem som var konstruktören och allt pekar på C G Pettersson.
De senaste 50 åren har båten funnits i Stockholmstrakten. Arv 1 är byggd i ek och mahogny, är 7,9 meter lång och 2,20 meter bred. Idag är den försedd med en äldre Albin O411- motor och backslaget är original från när båten var ny. Båten är i stort sett i originalutförande med mycket få förändringar. Båten är idag i ett gott bruksskick och de små tillägg nuvarande ägare gjort minskar inte dess kulturhistoriska värde. Det kulturhistoriska värdet kommer att öka ju mer som blir känt om båtens tidiga historia.
Ägare: Tina Glans. Telefon: 070-730 28 89.
Motorslupen Britta, Stockholms stad och län
Motorslupen Britta byggdes år 1939 av Linus Jansson på Östhammars båtbyggeri. Skrovet är klinkbyggt i ek. Båten är 5,45 lång och 1,45 meter bred. Originalvirket finns kvar i skrovet och det är enbart några enstaka detaljer, som flaggstång och gösstake som har förnyats.
Originalmotorn är kvar i båten, en encylindrig Hagman med tre hästkrafter. Britta är idag i mycket gott skick. Vad gäller ägarlängden så finns namnen från förste ägaren och framåt. Hemmavattnen för den här motorslupen har varit runt Stockholm med undantag av en ägare på senare år som var bosatt i Piteå.
Ägare: Mats Bergström. Telefon: 076-16 63 998.
Segelbåten Caracola, båten befinner sig i Västra Götaland, ägaren i Stockholms län
Segelbåten Caracola är konstruerad av Torsten Gustavsson och byggdes på IW-Varvet i Henån på Orust. Båttypen är en Fajak F12. Materialet är glasfiberarmerad plast och skrovet är ett så kallat enkelskrov med dubbelbotten. Masten är i trä. Speciellt för just den här konstruktionen är den patentsökta fenkölen, som praktiskt kan dras upp när båten ska transporteras till lands.
Båten är 5,10 meter lång och 1,90 meter bred med så kallad partialrigg. Den här ungdomsbåten berättar om folkhemmets båtliv, där material och storlek gjorde stor produktion möjlig. Idag finns det mycket få båtar kvar av denna typ. Nuvarande ägare seglade själv hem båten till sin kajplats i Hovenäset i Sotenäs kommun år 1965. Den karakteristiska ljusblå färgen på däck och överbyggnad är i original och har behållits oförändrad sedan båten byggdes. Tack vare att båten genom åren haft samma ägare är den så väldokumenterad som en fritidsbåt kan vara.
Ägare: Åke Foghammar. Telefon: 070-52 31 901
Kosterbåten Fornöyd, Tanumshede, Västra Götalands län
Kosterbåten Fornöyd (K20) är konstruerad av Olle Enderlein och byggdes på Trosa båtvarv år 1950. Skrovet är i klinkbyggd mahogny på ekspant. Båten är 6,4 meter lång (21 fot) och 2,1 meter bred. Kosterbåten har sitt ursprung i en bohuslänsk allmogebåt, medan kosterbåten som fritidsbåt utvecklades från 1930-talet och framåt. K20-båtarna är den minsta av kosterbåtarnas sex olika klasser. Den aktuella båten har någon gång på 1980-talet fått sin trämast ersatt med en aluminiummast och eftersom det är omkring 40 år sedan kan det anses vara en årsring i Fornöyds historia.
Under de senaste dryga 30 åren har båten dels funnits på Västkusten, dels i Norge under cirka tjugo år. Nuvarande ägaren äger båten för andra gången. Det kulturhistoriska värdet kommer att öka ju mer som blir känt av båtens äldre ägarhistoria. Idag är Fornöyd en välhållen båt i gott skick.
Ägare: Erik Amlie Wahlström. Telefon: 070-82 24 040
Motorbåten Grace, Karlshamns kommun, Blekinge län
Motorbåten Grace är en Albin 30 och kan ses som en tidstypisk representant för det litet mer påkostade fritidsbåtslivet under den stora fritidsbåtsboomen på 1970-talet. Dessa glasfiberarmerade plastbåtar med trädetaljer möjliggjorde att många människor kunde få en relativt billig, men bekväm semester till sjöss. Båten är byggd hos Albin Marin AB i Kristinehamn och den är 9,20 meter lång och 3,18 meter bred. Motorn är en Perkins på 115 hästkrafter som är original sedan byggåret. Nuvarande ägare vet att båten haft två tidigare ägare, men den förste är fortfarande okänd. Det kulturhistoriska värdet kommer öka ju mer som blir känt kring de tidiga ägarförhållandena.
Nuvarande ägare har under en treårsperiod ägnat sig åt att på nytt ge båten sitt originalutseende, bland annat genom att förse den med reservdelar från en likadan båt som skrotats. De tillägg som gjorts för att renovera och uppgradera exempelvis toalett och septiktank kan accepteras eftersom de inte påverkar båtens karaktär. Tack vare sitt arbete har nuvarande ägare åstadkommit att Grace är en 1970-talsbåt i skick som ny.
Ägare: Jimmy Bremberg. Telefon: 072-18 08 093.
Motorseglaren Kaprifol Göteborgs stad, Västra Götalands län
Kaprifol är en klinkbyggd snipa, byggd och konstruerad på Roland Perssons båtbyggeri Henån på Orust. Den är 9,75 meter lång (32 fot) och 3,4 meter bred. Den har Bermudarigg på totalt 40 kvadratmeter samt en Volvo Pentamotor från år 2010.
Båten är ett exempel på hur den nordiska klinkbåtstraditionen överförts till fritidsbåtbyggena. Kaprifol har en särpräglad överbyggnad och var en av de sista stora båtarna som färdigställdes på varvet på Utgård i Henån. År 1979 flyttade varvsverksamheten till Lilla Kålvik, där båtbyggandet av traditionella klinkbyggda båtar fortfarande pågår. Motorseglaren Kaprifol är i mycket gott välbevarat skick, har en väl känd historik och ägarlängd och en medveten ägare.
Ägare: Calle & Margareta Rydström. Telefon: 0707-79 74 69
Segelbåten Kunigunda, Nacka kommun, Stockholms län
Segelbåten Kunigunda byggdes på Karlsro varv 1975 efter en ritning som beställaren, som fortfarande äger båten, fått vid ett besök hos Arvid Laurin. Konstruktionen är densamma som till k-märkta laurinkostern Monsunen, byggd 1942. Båten är kravellbyggd i hondurasmahogny. Den är 7,60 meter lång och 2,38 meter bred. Kunigunda är försedd med Laurinritad kutterrigg från 1980-talet och saknar motor. Bygget är väldokumenterat eftersom ägaren behöll kontakten med de tre båtbyggarna genom åren. Ritningen till däckslayout stod beställaren själv för.
Ägare: Pelle Lotén: Telefon: 070-66 40 525
Segelbåten Princess Svanevit, Nacka kommun, Stockholms län
Princess Svanevit är en internationell 12m R-jakt – en så kallad 12:a – med en unik historia. Båten beställdes av förlagsdirektören Erik Åkerlund för att kunna delta i KSSS 100-årsregatta år 1930. Princess Svanevit konstruerades av den finsk-svenske konstruktören Gustaf Estlander och båten byggdes på varvet Stockholms båtbyggeri i Neglinge i Saltsjöbaden, som år 1930 drevs av familjen Plym.
Princess Svanevit är 21,96 meter lång och 3,57 meter bred, med en 27,5 meter hög mast. Interiören är synnerligen påkostad med bland annat unika intarsiaarbeten som är skapade av konstnären Ewald Dahlskog. Även om beställarens önskemål fortfarande efter nästan 100 år är synliga var han en ganska kortvarig ägare. Genom åren har båtens hemmavatten varierat mellan svenska Västkusten, Medelhavet och många år i Storbritannien.
Tack vare en noggrann renovering har Princess Svanevit nu återuppstått till sin forna glans genom stort engagemang från Stockholms båtsnickeri och Familjen Burre Hellmans stiftelse. De specifika ändringar som gjorts, bland annat flytt av mastfoten, har gjorts efter noggranna överväganden. Princess Svanevit är ett stycke exklusiv båthistoria med sin tids främsta tekniska och konstnärliga utformning.
Ägare: Stiftelsen Princess Svanevit.
Kontaktperson: Charlotte Hellman.
Telefon: 070-533 15 18