Bakom varje föremål i ett museum finns flera historier. Några av dessa återges av elever i årskurs 6 från Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Dessa är skapade i med Stop-Motion teknik.

Under vårterminen 2025 har Sjöhistoriskas- och Vasas pedagoger och elever från Kungliga Svenska Balettskolan årskurs 6, arbetat tillsammans för att skapa filmer om någar spännande föremål som finns i museernas samlingar. De som valdes ut var skonerten Amphion, modellen av Titanic och regalskeppet Vasa.

Projektbeskrivning:

Vi träffades vid tre tillfällen under våren 2025. Vid första mötet berättade vi här på Sjöhistoriska om Gustav III:s fartyg Amphion. Hur Kungen och fartyget deltog i det Svensk-ryska kriget 1788-1790. Efter visningen samlades vi, pedagoger och elever, tillsammans med museets filmare Anders Lidén i en workshop för att gå igenom hur man berättar med bild. Anders visade sitt arbete och eleverna prövade att göra synopsis med bildmanus. Vi gick igenom hel-, halv-, grupp- och närbilder. 

Andra tillfället besökte eleverna Vasa museet och fick en visning om skeppets förlisning samt bärgningen av delar från skeppet.

Tredje tillfället möttes vi igen på Sjöhistoriska. Denna gång gick vi igenom navigation och eleverna prövade olika instrument.

I skolan arbetade lärare och elever med Stop- motionteknik och att skapa filmerna.

Det är otroligt roligt att följa eleverna i deras kämpande. Att skapa en bildberättelse är ett speciellt sätt att berätta en historia på. 

Fartyget Amphion och Kung Gustav III deltar i Svensk-ryska kriget 1788-1790. Skapad av: Isolde, Jens, Anhelina och Angarag. Tid: 0,44 min

Fartyget Titanics öde. Skapad av: Del 1: Rosa, Mia och Matilda. del 2: Suri, Sara, Mika och Dora. Tid: 0,46 min

Fartyget Vasas öde 1628. Skapad av: Del 1: Sophie, Elvin och Mary-Elle. Del 2: Angarag, Noran och Ana Millie. Tid: 02:22 min.