Typ: Motoryacht
Konstruktör: CG Pettersson
Byggd: 1916 på Södra Varvet i Stockholm
Material: Skrov i stål, överbyggnad i mahogny
Mått: Längd 30 m, bredd 5 m
Motor: Ursprungligen svenska Polar-Atlas dieselmotorer på vardera 75 hk. Idag ersatta med dieselmotorer av märket JBC på vardera 85 hk. Originalmotorerna finns dock kvar och är nu renoverade.
Tidigare namn: Lilian II (Danmark), Dahu II (Frankrike), Dahu (England) T.S. Windsor Castle (England), Lilian of Stockholm (England), Lilian (England)
Båten finns för närvarande i Västervik, men planerad hemmahamn är Stockholm
Motoryachten Lilian är en tidig och unik, lyxbetonad nöjesbåt som byggdes efter den berömde konstruktören C G Petterssons ritningar. Båten beställdes av den förmögne danske bankiren Emil Glückstadt och byggdes 1916 på Södra Varvet i Stockholm. Med sitt stålskrov som mäter 30 gånger 5 meter är hon CG Petterssons största konstruktion. Överbyggnad med styrhytt, däckssalong och musikrum, liksom hytter och övriga utrymmen är utförda i mahogny. Allt, inklusive möblemanget är ritat av CG Pettersson. Båten drivs idag av moderna JBC 85 hk dieselmotorer, men de ursprungliga dieselmotorerna av fabrikatet Polar Atlas på vardera 75 hk har renoverats, finns bevarade i gott skick. År 1923 såldes Lilian till England, därefter Frankrike och 1935 åter till England. Under en period nyttjades båten av Windsor Sea Cadets Corps. Det ägarpar som varit viktigast för att Lilian finns kvar i så gott skick idag är Scott och Hilary Pereira, London, som ägde båten i drygt 40 år. När de tog över 1980 genomförde de en omfattande renovering med största hänsyn till historia och original. År 2025 sålde Pereira Lilian för symboliska 1 pund, till Motor Yacht Society som efter att hon körts till Sverige, fortsätter renovering och underhåll. Lilian är exceptionell ur flera aspekter. Hennes storlek och höga ålder liksom hennes inredning är anmärkningsvärda, och i sig en viktig del av Lilians kulturhistoriska värde. Till detta kommer hennes unika originalskick efter över 100 år. Att beställningen kom från utlandet vittnar om att både Södra Varvet och CG Pettersson var kända och hade gott rykte utomlands. Motoryachten Lilian k-märktes 2025 och finns även med i Motor Yacht Societys MYS-arkiv.